Peugeot och Citroën slås ihop med Opel

Enligt nyhetsbyrån Reuters, som citerar ”källor med insyn”, har General Motors och franska PSA långt framskridna planer på ett samgående. Inom några dagar väntas planerna...
Annons

Enligt nyhetsbyrån Reuters, som citerar ”källor med insyn”, har General Motors och franska PSA långt framskridna planer på ett samgående. Inom några dagar väntas planerna bli offentliga, säger källorna till Reuters.

Om förhandlingarna lyckas kan det innebära att PSA slår ihop sina varumärken Peugeot och Citroën med Opel, samt systervarumärket Vauxhall.

Hur affären ska se ut nämns inte i detalj. GM kan välja att sälja Opel men det skulle även vara möjligt med ett korsägande där GM och PSA gemensamt utvecklar personbilsmodeller och den teknik som behövs.

Idéer om ett samgående är absolut inte nytt. I efterdyningarna av bank- och finanskrisen 2008/2009 svajade hela bilindustrin till. Både GM och Chrysler var på väg att gå omkull men räddades av stora lån från amerikanska regeringen och fackförbunden. I Europa gick i stort sett alla biltillverkare – utom Volkswagen och premiumtillverkarna – på knäna och varje land skyddade sin inhemska bilindustri.

För General Motors var det extra knepigt då man hade stora bilfabriker i både Tyskland, Storbritannien och Sverige. Och det vet vi ju hur det gick när GM skulle minska kostymen…

Att konsolidera bilindustrin för att minska utvecklingskostnaderna ledde till många rykten men i början av 2012 såg det ut att bli verklighet då GM och PSA offentliggjorde sina planer på en allians. Gemensamma inköp, nya plattformar som kunde delas av flera och hopslagna utvecklingsteam skulle skära ner kostnaderna. Målet var att samarbetet skulle spara 14 miljarder kronor årligen. Som en del av alliansen köpte GM sju procent av aktierna i PSA.

För PSA var GM-alliansen en helt nödvändig åtgärd för att minska pengaflödet. Förlusten under 2012 blev enorma fem miljarder euro. Men ganska snabbt kärvade samarbetet mellan GM och PSA. I november 2012 kom beskedet att planerna på ett samgående avslutats.

PSA hamnade i en så akut situation att man fick be om ”nödlån” av franska staten, som i gengäld fick en aktiepost på 14 procent. Motprestationen som franska regeringen krävde var att inga franska jobb skulle gå förlorade. När GM förstod detta insåg man också att det i praktiken innebar att alla nödvändiga personalnedskärningar måste ske hos Opel – vilket de brittiska och tyska fackförbunden aldrig skulle acceptera.

Förhandlingsutrymmet var litet men ett litet ljus tändes i tunneln då bilförsäljningen började förbättras. GM insåg dödläget och sålde tillbaka sin aktieandel till PSA i december 2013.

Carlos Tavares, som länge setts som en ”kronprins” till Renaults koncernchef Carlos Ghosn, lämnade företaget efter en freudiansk felsägning i en intervju. PSA var snabbt framme och erbjöd honom chefsposten efter Philippe Varin, som avgick våren 2014.

PSA fyllde dessutom på sin kassa i samma veva då kinesiska Dongfeng Motor gick in som delägare med tre miljarder euro och 14 procent av aktierna. Carlos Tavares lyckades driva igenom nödvändiga kostnadsbesparingar och utropade DS som det tredje varumärket. Parallellt förbättrades konjunkturläget och under 2015–2016 var man nästan tillbaka på en normal nivå.

Historien visar att PSA tyvärr varit dåliga på att bygga allianser med andra biltillverkare. Samarbetet med Mitsubishi blev halvhjärtat och alliansen med General Motors blev inte mycket bättre. PSA verkade dessutom inte ha förankrat GM-alliansen med sin gamla samarbetspartnern BMW – som levererat motorer sedan 2002. BMW insåg att teknikkunskaperna kunde sippra vidare till GM och blev rejält sura.

I grunden är idén att slå ihop Opel med Peugeot och Citroën så bra att den inte kunnat glömmas bort. General Motors affärsområde GM Europe har inte visat vinst sedan 1999 och man har länge sökt en lösning. Den ackumulerade förlusten för GM Europe ligger på cirka 150 miljarder kronor men nu har man balanserat kostnaderna och 2017 kan visa vinst – vilket alltså skulle vara första gången på 18 år.

En försäljning av Opel till PSA kan vara nästa naturliga steg. PSA:s oförmåga att skapa hållbara allianser pekar mot att ett samgående är mindre troligt. Amerikanska GM har nog ingen större lust att sitta i samma båt som franska regeringen och kinesiska Dongfeng. Men osvuret är alltid bäst.

PSA:s talesman Bertrand Blaise har bekräftat för Reuters att samtal pågår med GM för att ”diskutera med Opel om att utöka vårt nuvarande samarbete.” Närmare besked lär vi få snart.

Om GM säljer Opel är det kanske läge att ringa Sergio Marchionne – som ju ihärdigt propagerat för att FCA (Fiat-Chrysler) och General Motors ska slå ihop sina påsar.

Annons
Annons
Rulla till toppen