Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Då säger Audi farväl till sugmotor-V8:an och lämnar över stafettpinnen till 2,9-liters TFSI V6 biturbo. Den nya drivlinan debuterade i Audi RS 5 Coupé som...
Annons

Då säger Audi farväl till sugmotor-V8:an och lämnar över stafettpinnen till 2,9-liters TFSI V6 biturbo. Den nya drivlinan debuterade i Audi RS 5 Coupé som presenterades i våras och nu är det dags för samma teknik i nya generationen Audi RS 4 Avant.

Den klassiska sportkombin har sina historiska rötter i legenden Audi RS2 Avant, som byggdes i Zuffenhausen i samarbete med Porsche under ett drygt år (mars 1994 till juli 1995). Endast 2.891 bilar byggdes och de är samlarbilar idag. Den modellen följdes sedan av Audi RS4 Avant quattro (B5) 1991-2001.

”Audi RS 4 Avant är vår RS-ikon med en oförglömlig historia”, säger Stephan Winkelmann, vd för Audi Sport GmbH. ”Liksom alla våra RS-modeller förenar den enorma prestanda med högsta vardagsnytta.”

Även Audi RS 4 Avant får breddade hjulhus med 30 millimeter, mest påtagligt över bakhjulen som nu har markerade skuldror. Audi själva hävdar att inspirationen kommer från Audi 90 quattro IMSA GTO, som körde race i USA på slutet av 80-talet. Men det ska i ärlighetens namn sägas vara en del kvar innan Audi RS 4 Avant blir lika bredaxlad.

Toppeffekten i nya 2,9 V6 är densamma som i V8:an, det vill säga 450 hk. Men vridmomentet är höjt rejält och toppar nu 600 Nm – tillgängligt mellan 1.900–5.000 rpm. Det räcker för att få iväg RS 4 Avant från 0 till 100 km/h på 4,1 sekund. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h men med tillvalet RS-dynamikpaket höjs gränsen till 280 km/h.

Bränsleförbrukningen sänks med 17 procent jämfört med föregångaren (8,8 l/100 km) och hela bilen är 80 kilo lättare, 1.790 kilo. Fyrhjulsdrift, quattro, är givetvis standard liksom åttastegad automatlåda.

Både på insidan och utsidan finns det många attribut som gör att nya Audi RS 4 Avant går att särskilja från S4 Avant. Fronten är aggressivare och skärmbreddningen uppenbar. På insidan hittar vi RS-sportstolar, ”tillplattade” sportratten och gott om RS-emblem.

Redan förra hösten blev det känt att Audi och Porsche ska dela mer teknik i framtiden och ett första exempel på det är V6-motorn som används av RS 5 Coupé, RS 4 Avant och snart även RS 5 Sportback. V6:an på 2,9 liter debuterade i nya generationen Porsche Panamera 4S där den ger 440 hk och 550 Nm.

Den ny sportmotorn ska inte förväxlas med Audis egen 3,0-liters V6:a med singelturbo som sitter i S-modellerna (ger 354 hk). Därmed placerar sig Audi lite högre än hos BMW M3/M4 som har 431 hk och 550 Nm i sin raka turbosexa.

Porsches nya V6-motor har ”vända topplock”, en idé som debuterade hos BMW:s V8-motor men sedan dess har dykt upp på allt fler motorer. Det innebär att avgasportarna inte går ut utsidan av motorn, utan istället vänds till ovansidan – i mitten, så att säga. Turboaggregaten ligger därför ovanför motorn, i mitten mellan topplocken. Insuget till motorn är placerat längst ut, på sidorna. Det ger en kompakt motor, men även mycket värme på ovansidan som måste bemästras.

Motorblocket i 2,9 V6 är helt i aluminium, utan cylinderfoder. Istället är cylinderväggarna plasmasprutade med gjutjärn i ett tunt skikt, vilket sänker friktionen. Även kolvarna har fått ett tunt lager av metallegering som ska sänka friktionen ytterligare. Enligt Porsche sänker dessa åtgärder bränsleförbrukningen och oljeförbrukningen sjunker med hela 50 procent.

Historiskt kan man se det som att de nya RS-modellerna anknyter till den första Audi RS 4 Avant från 1999–2001 (B5), som hade en 2,7-liters V6 på 381 hk. Någon RS 4 gjordes inte på B6-karossen men sen återvände modellen med B7-plattformen, fast då med V8:a sugmotor. Audi RS 5 Coupé började byggas i somras och produktionsstarten för RS 4 Avant är i december. Audi RS 5 Sportback kommer under 2018.

Några svenska priser finns inte i dagsläget men i Tyskland ska Audi RS 4 Avant säljas från 79.800 euro.

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant

Nu är V6 biturbo tillbaka i Audi RS 4 Avant
Det var så här det började, med vilda Audi RS2 Avant. Kombin byggdes i Zuffenhausen i samarbete med Porsche under ett drygt år (mars 1994 till juli 1995).
Annons
Annons
Rulla till toppen