Ser du något lurigt med den här Volvon?

Bilen startade sitt liv som BMW M3. Men ägaren ville en Volvo 162C. Alltså inte istället... utan både och. Han klädde då M3:an i Volvo 162-skrud. Vad tycker du?
Annons

Bilen startade livet som en BMW E36 M3. Men någonstans efter vägen insåg den finske ägaren att han ville en Volvo 162.  Alltså inte istället… utan både och. Sagt och gjort. Han strippade BMW:n på M3-kostymen och klädde den i Volvo 162-skrud. 

För den som inte känner igen modellen 162C är det inte så konstigt, den kom nämligen aldrig i produktion utan stannade som ett koncept. Volvo 162C hade 164:ans front och bakparti och ett lägre, sportigare vinyltak. Den designades av Jan Wilsgaard. 

1977 kom Volvo 262C, en modell som byggdes av Bertone i Italien. Den har samma tak och profil som Volvo 162C, men 260-seriens front och bakparti. Nyligen såldes David Bowies Volvo 262C Bertone Coupe.

Och resultatet då? Det är inte så tokigt, den ombyggda bilen ser väldigt proper ut. En makeover på högsta nivå. Bilens proportioner avslöjar dock att den här ”Volvon” döljer något under karossen, särskilt de bakre delarna.

Ser du något lurigt med den här Volvon?
Den riktigt skarpögde kan nog ana något inte står rätt till med den här Volvon.

Men om man öppnar dörren känner BMW-nostalgikern igen sig. Interiören är i princip lämnad i standard E36 M3-skick, komplett med skålade och läderklädda stolar, dörrar och instrumentpanel. Dörrkarmarna har till och med kvar M3-märket. Det enda som skvallrar om Volvo-kopplingen är den tre-ekrade ratten.

Hela arbetet med att konvertera E36 M3 till en Volvo 162 har dokumenterats i flera bildgallerier (här, här, och här, och ger en bild av det enorma arbete som lagts ner.

Bilen var känd på Retro Rides och Volvo Racing Club Finland redan 2015. 

Vad tycker du – gillar du den här hybriden av BMW M3/Volvo 162C?

Ser du något lurigt med den här Volvon?
Ser du något lurigt med den här Volvon?
Ser du något lurigt med den här Volvon?
Annons
Annons
Rulla till toppen