Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90

Nytt system ska ge bättre fjädringskomfort och nu finns suven dessutom med sju sittplatser.
Annons

Under onsdagen visade Mercedes upp en ny generation av stora suv-modellen GLE, som konkurrerar i samma storleksklass som BMW X5 och Volvo XC90.

Den största nyheten är att Mercedes GLE numera är sjusitsig eftersom den fått en tredje stolsrad längst bak. Axelavståndet är åtta centimeter längre än i gamla modellen – det ska ge bättre innerutrymmen och plats för passagerare även på tredje raden.

Aktiv fjädring ger bättre komfort

Nästa stora nyhet är att komfortnivån ska höjas tack vare ett system som kallas E-Active Body Control. Det innebär aktiv fjädring som kan anpassas för varje hjul individuellt. Systemet filmar vägen framför bilen för att upptäcka ojämnheter och anpassa fjädringen i förväg.

Fjädringssystemet kan hjälpa till om föraren kört fast. Fjädringen kan då höjas och sänkas snabbt och automatiskt vilket kan förbättra fästet och bilen kan dra loss sig själv.

Fyrhjulsdriftssystemet 4Matic har fått en uppdatering och kan nu skicka all kraft till antingen fram- eller bakaxeln för bättre fäste.

Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90

Kökörningsassistent i upp till 60 km/h

Nya Mercedes GLE blir också smartare än den utgående versionen, bland annat tack vare nya förarstödssystem som kan hålla koll på vissa delar av körningen själv. Kökörningsassistenten kan själv ta hand om gas och broms i upp till 60 km/h.

Förbrukningen ska vara lägre än idag tack vare lägre luftmotstånd. Aerodynamiken har förbättrats tack vare en aktiv grill som kan stängas vid behov, en aerodynamiskt anpassad undersida och särskilda däck som också ska sänka luftmotståndet.

Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90

Rak bensinsexa med hybridhjälp

På insidan får Mercedes GLE samma nyutvecklade infotainmentsystem som A-klass och elsuven EQC. Det heter MBUX och har en 12,3-tumsskärm som standard. Systemet ska vara betydligt snabbare och enklare att använda än det gamla Comandsystemet och vi har beskrivit hur det fungerar här.

Vid lanseringen kommer Mercedes GLE 450 4Matic med den nya raka bensinsexan på 367 hästkrafter och 500 Nm. Den kan ge ytterligare 250 Nm vridmoment under korta perioder i något som kallas ”EQ Boost”, som använder ett 48-volts hybridsystem.

Senare lanseras även dieselmodeller och en laddhybrid. Även fyrcylindriga modeller följer. Niostegad automatlåda är standard.

När det gäller laddhybrider har BMW precis visat upp konkurrenten X5 xDrive45e med elräckvidd på upp till åtta mil i den gamla NEDC-körcykeln. Mercedes har utlovat laddhybrider med upp till tio mils räckvidd och nämner i pressmaterialet för GLE att laddhybridversionen får ”särskilt lång räckvidd”.

Försäljningsstart för Mercedes GLE blir tidigt 2019. Priserna är inte klara.

Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Nya Mercedes GLE är officiell och ska utmana Volvo XC90
Annons
Annons
Rulla till toppen