Lexus ES till Sverige – så mycket kostar nya utmanaren

Största nyheten är att bakhjulsdrift byts mot framhjulsdrift.
Annons

Lexus ska ersätta GS-modellen, som konkurrerar med BMW 5-serie och Volvo S90, med en helt ny modell på Europamarknaden. I vår kommer ersättaren Lexus ES hit.

Den största skillnaden jämfört med gamla GS är att nya Lexus ES blir framhjulsdriven, eftersom den bygger på en ny plattform som ligger till grund för många modeller i Toyotakoncernen.

Mest intressant för svenska bilköpare blir hybridmodellen Lexus ES 300h med en 2,5-liters bensinmotor. Systemeffekten tillsammans med elmotorn ligger på 218 hästkrafter och Lexus utlovar en förbrukning på 4,7 l/100 km.

Sverigepremiär för Lexus ES blir i januari. Vi har redan provkört nykomlingen och du kan läsa vad vi tyckte här.

Svenska priser och utrustning för Lexus ES

Lexus ES 300h Comfort: 417.800:–

Lexus ES 300h Executive: 487.900:– (18-tumshjul, framstolar med förlängningsbar sittdyna och ventilation, elektrisk solgardin i bakrutan, navigationssystem, elbaklucka)

Lexus ES 300h Luxury: 585.700:– (LED-strålkastare, semianilinskinn, solgardiner i bakdörrarna, elektriskt justerbart baksäte, navigationssystem med 12,3-tumsskärm, Mark Levinson-ljudanläggning med 17 högtalare, 11-tums head up-display, 360-graderskamera och trådlös mobilladdare)

Lexus ES 300h F Sport: 498.000:– (18-tumshjul, LED-strålkastare, F Sport-stolar med särskild klädsel och F Sport-ratt, svart innertak, adaptiv fjädring och navigationssystem.

Lexus ES till Sverige – så mycket kostar nya utmanaren
Lexus ES till Sverige – så mycket kostar nya utmanaren
Annons
Annons
Rulla till toppen