Officiellt från BMW: Därför blir det ingen Z4 M

BMW Z4 M40i kommer förbli högst i Z4:ans näringskedja. Det står nu alldeles klart sedan chefen för BMW:s M-division, Markus Flasch sagt följande: ”Vi har funderat...
Annons

BMW Z4 M40i kommer förbli högst i Z4:ans näringskedja. Det står nu alldeles klart sedan chefen för BMW:s M-division, Markus Flasch sagt följande:

”Vi har funderat på en Z4 M, men att sätta i en annan motor i en mindre bil kräver en hel del jobb. Och hittills har vi inte något sätt att göra det. Dessutom har Z4 M40i så bra prestanda att den till och med är nära M2. Så Z4 är redan en sann M-modell – väldigt kompetent och väldigt snabb”

I den Z4 M som nu alltså inte blir av hade BMW:s nya S58-motor behövt sättas in. Den raka dubbelturbosexan som gör sin debut i X3 M och X4 M. Men den enheten är alltså för stor för den lilla Z4.

I Z4 M40i sitter BMW:s B58 motor som precis som nya S58 är en rak sexa på tre liter. Dimensionerna för de olika motorerna bör inte skilja sig så vansinnigt mycket, men sannolikt är det S58:ans två turboaggregat med tillhörande ny intercooler som gör att motorn helt enkelt inte får plats. 

Ett annat alternativ är att motorn rent fysiskt får plats, men att det påverkar krocksäkerheten negativt. Samma problematik som finns i Jeep Wrangler och Hellcat Hemi-V8:an. Motorn får plats men skulle göra att bilen inte hade klarat ett krocktest. Vilket nya Wrangler visserligen knappt gör ändå – endast en stjärna i Euro NCAP.

BMW Z4 M40i har 340 hästar och gör 0 till 100 på 4,5 sekunder. Så den är ju inte direkt långsam som den är. Den kostar från 662.600 kronor.

Officiellt från BMW: Därför blir det ingen Z4 M
Officiellt från BMW: Därför blir det ingen Z4 M
Officiellt från BMW: Därför blir det ingen Z4 M
Officiellt från BMW: Därför blir det ingen Z4 M
Officiellt från BMW: Därför blir det ingen Z4 M
Annons
Annons
Rulla till toppen