Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare

Tredje generationen BMW 1-serie tar ett stort kliv och blir mer "ungdomlig". Men med tvärställda motorer finns det inte längre plats för raka sexor.
Annons

BMW:s marknadsundersökning gav tydliga svar – bilköparna vill ha en rymligare och mera praktisk 1-serie. Vilket de också får, då tredje generationen bygger på framhjulsdrivna plattformen UKL2, samma FAAR-bygglåda som Mini Clubman/Countryman, BMW 2-serien samt X1 och X2.

FAAR-arkitekturen är förberedd för hybriddrift liksom eldrift, men några sådana alternativ hittar vi inte vid den här lanseringen. Tre dieselmodeller och två bensinare erbjuds: BMW 116d, 118d, 120d xDrive, 118i (trecylindrig) samt toppmodellen M135i xDrive.

De två fyrhjulsdrivna modellerna 120d xDrive och M135i xDrive har kardan och för toppmodellen innebär det att kraften fördelas via en Torsen-differential. Upp till 50 procent kan fördelas till bakhjulen. Båda modellerna har åttastegad automatlåda som standard.

Kvickast är förstås M135i xDrive som gör 0–100 km/h på 4,9 sekunder, tack vare sin turbofyra på 2,0 liter och 306 hk samt 450 Nm. För övrigt samma drivlina som i BMW X2 M35i.

Måttmässigt ligger nya 1-serien ganska nära sin föregångare. Bilen är fem millimeter kortare med en längd på 4.319 millimeter men har vuxit med 34 millimeter i bredd till 1.799. Höjden på 1.434 millimeter är en ökning med 13 millimeter. Axelavståndet är 20 millimeter kortare, mäter numera 2.670 millimeter.

BMW hävdar att det numera finns 33 millimeter extra utrymme för knäskålarna i baksätet. Även takhöjden är generösare, plus 19 millimeter. Bagagerumsvolymen har vuxit med 30 liter till 380 liter. Fälgstorleken varierar mellan 16–19 tum.

BMW 1-serien har producerats i 1,3 miljoner exemplar i de två första generationerna. Den tredje generationen visas publikt på Frankfurtsalongen i september och direkt därefter startar leveranserna. Våra tyska kollegor har redan provkört nya BMW 1-serien och deras intryck kan du läsa (premium) genom att klicka på länken.

 

Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Så här ser det ut i nya BMW 1-serien, motorn på tvären och därmed ingen plats för några raka sexor längre.
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
LED-strålkastarna, på bilden, är tillval.
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Officiell: Nya BMW 1-serien blir framhjulsdriven och rymligare
Annons
Annons
Rulla till toppen