Den svenska kronan har rasat i värde och ligger på sin lägsta nivå – jämfört med euron – sedan tio år. Det gör våra svenska, begagnade bilar attraktiva i Europa och många exporteras.
”Det är brist på begagnade bilar i Sverige, och priserna justeras upp,” säger Peo Siwertson, Sverigechef på bilauktionsföretaget BCA, till Sveriges Radio. Utanför BCA:s anläggning i Södertälje står tre fullastade biltransporter som skicka iväg begagnade bilar, ofta till utländska bilhandlare.
Det gynnsamma läget för export av begagnade bilar pressar upp priserna i Sverige. Enligt auktionsföretaget KVD har priserna ökat med sex procent på ett år.
Som vi berättat tidigare är elbilar och laddhybrider speciellt intressanta att exportera, främst till Norge. Norska bilhandlare kan ”punktmarkera” svenska bilägare och ge ett attraktivt bud direkt efter att miljöbonusen betalats ut, vilket sker efter sex månader.
Enligt nya siffror från tjänstebilskonsulten Ynnor ökade exporten av begagnade personbilar med hela 64 procent jämfört med året innan. För elbilar var ökningen hela 216 procent och för laddhybrider 90 procent.
Trots bonus/malus inbyggda ”karensperiod” på sex månader exporteras alltså tusentals bilar varje år.
”Detta visar att bonus/malus-systemets sex månaders exportstopp mest är ett slag i luften”, säger Ronny Svensson, vd på Ynnor. ”Norrmännens sug efter bättre begagnade laddbilar är närmast oändligt, och med den billiga svenska kronan blir det en ännu bättre affär för både köpare och säljare.”
