Tesla Model S som taxi: Så klarar sig batteriet efter 40.000 mil

Batteriet är den tveklöst dyraste komponenten i en elbil, och många köpare är oroliga för hur länge det egentligen håller. Elbilarnas batterikapacitet minskar över tid,...
Annons

Batteriet är den tveklöst dyraste komponenten i en elbil, och många köpare är oroliga för hur länge det egentligen håller.

Elbilarnas batterikapacitet minskar över tid, men inte alls så mycket som många kanske tror. Det har vi sett tidigare i en stor undersökning där Teslaägare får skriva in hur mycket kapacitet batteriet har kvar. Och nu kommer ytterligare ett vittnesmål om att batterierna verkar hålla kapaciteten bra, från taxiföraren Michael Lindblad som köpt sex Tesla Model S till sitt åkeri sedan 2014.

”Det är inte batterierna som är problemet. Dessutom har Model S väldigt bra garanti på batteriet. Däremot är kvaliteten inte i nivå med de höga priserna. Jag vet inte hur många dörrhandtag jag har fått byta ut”, säger Michael Lindblad i en intervju med Dagens Nyheter.

Fick repareras en gång

Batteriet i en av åkeriets Model S tappade tolv procents kapacitet på 41.000 mil, och förmodligen hade siffrorna varit bättre om batteriet inte hela tiden snabbladdats vid Teslas Superchargers. Bilen rullade totalt 48.000 mil innan den såldes och batteriet fick repareras en gång.

Över lag är dock Michael Lindblad nöjd med kvaliteten trots detaljbristerna.

”De kräver absolut inte mer reparationer än konventionella bilar, snarare tvärtom. Och reservdelarna har en ganska anständig prisnivå, vissa delar är till och med billiga”, säger han till DN.

Annons
Annons
Rulla till toppen