Legendarisk bilchef död – räddade biljätten i sista sekunden

Bilgiganten Lee Iacocca har avlidit i sitt hem i Kalifornien, 94 år gammal. Han hade en lång karriär på Ford där han pressade på för...
Annons

Bilgiganten Lee Iacocca har avlidit i sitt hem i Kalifornien, 94 år gammal. Han hade en lång karriär på Ford där han pressade på för att lansera Mustang på 1960-talet, och hos Chrysler där han räddade företaget från konkurs på 1980-talet.

Iacocca föddes i Pennsylvania och började i bilbranschen 1946, hos Ford där han långt senare blev chef för hela koncernen. En av de första framgångarna var ett lån på 56 dollar i månaden för en Ford av modellår 1956. Det blev en succé.

Under Fordtiden drev han igenom projektet som skulle bli Ford Mustang. Det stod snabbt klart att den nya muskelbilen skulle bli en försäljningssuccé som Iacocca kunde rida på under många år framöver.

Legendarisk bilchef död – räddade biljätten i sista sekunden
Ford Pinto skulle rädda Ford med låg förbrukning, men det slutade med pr-katastrof. Foto: Ford
Legendarisk bilchef död – räddade biljätten i sista sekunden
Med USA:s president Bill Clinton. Foto: Getty Images
Nya småbilen ett eldhaveri

Mot slutet av 1960-talet när bensinpriserna började stiga skulle Ford lansera en liten, lätt och snål småbil. Trots att Ford redan hade Escort i Europa tog amerikanska Ford fram en helt egen modell, Pinto.

Några år senare avslöjades ett allvarligt konstruktionsfel som gjorde att bränsleröret till tanken kunde gå av vid en krock bakifrån. Det resulterade i eldsvådor med dödlig utgång. Alla bilar återkallades, men Ford visste om problemet redan innan det avslöjades och senare fick Iacocca sparken av Henry Ford II pesonligen.

Sparkad av Henry Ford själv

Iacocca fick vara anställd ett tag till för att han skulle få med sig några av förmånerna från Ford, men han fick ett litet arbetsrum långt från huvudkontoret.

Legendarisk bilchef död – räddade biljätten i sista sekunden

Efter det lockades Iacocca över till Chryslerkoncernen som då var i princip konkursfärdig. Iacocca tog med sig flera Fordchefer över till Chrysler och började bygga upp företaget igen.

Iacocca blev vid det här laget något av en kändis eftersom han själv ställde upp i Chryslers reklamfilmer med ärliga budskap som var ”rakt på sak”. Han sa bland annat att ”hittar du en bättre bil, köp den”.

Han lyckades också få igenom en statlig ”bailout” (räddningsaktion) för att rädda företaget från konkurs, med hårda motkrav, bland annat om att Chrysler skulle skrota utvecklingen av turbinmotorn och satsa på mindre, framhjulsdrivna och snålare bilar.

”Ett av Chryslers största problem som jag snart märkte var att inte ens den högsta ledningen hade någon aning om vad som hände. De visste att Chrysler blödde. Men vad de inte visste, och som jag snart märkte, var att det forsade”, skrev Iacocca i sin biografi.

Legendarisk bilchef död – räddade biljätten i sista sekunden
Familjebussen Dodge Caravan blev en succé, men Ford hade avskrivit idén om en familjebuss helt. Foto: Chrysler
Legendarisk bilchef död – räddade biljätten i sista sekunden
Med Donald Trump, då affärsman i New York. Foto: Getty Images
Succémodellen avskrevs hos Ford

Under det tidiga 1980-talet kom en nyhet som skulle ändra bilbranschens framtid och som var en av anledningarna till att Chrysler kunde betala tillbaka de statliga lånen sju år före planen.

Hos Ford var det inte många som trodde på idén om en familjebuss eller minivan, men hos Chrysler fick Iacocca igenom planen. Projektet kallades ”Mini-Max” och blev senare Dodge Caravan och Plymouth Voyager, två fantastiskt framgångsrika familjebussar som senare kompletterades med Chrysler Voyager i Europa när Renault lanserade Espace.

Bilklassen är på utdöende nu, när allt fler köpare istället väljer en suv, men familjebussarna var populära länge även i Sverige.

Helgonförklarad

Iacocca såg till att Chrysler senare köpte Lamborghini, men det italienska märket såldes några år senare. Inte heller samarbetet med Maserati blev någon succé. Men samgåendet med American Motors Corporation gick bättre och på så sätt fick Chrysler in varumärket Jeep i koncernen.

Iacocca gick i pension 1992.

För oss i Sverige kan det vara svårt att förstå, men i USA var det många som näst intill helgonförklarade Iacocca och såg upp mot honom som en ”amerikansk hjälte”. Han skrev en biografi som blev en bästsäljare under många år.

Legendarisk bilchef död – räddade biljätten i sista sekunden
Iacocca var inget fan av det som blev DaimlerChrysler. Här står han vid nylanserade lyxmärket Maybach. Foto: Getty Images

Citaten vi minns

Om sin politiska karriär: ”Jag är för frispråkig för att vara en bra politiker. Om någon ger mig skit säger jag åt honom att dra åt fanders eftersom han har fel. På något sätt tror jag inte presidentskapet fungerar på det sättet.”

Om idén att köpa General Motors: ”Till slut kom jag fram till att det skulle vara enklare att köpa Grekland.”

Om bilbranschen: ”I slutänden kan all affärsverksamhet kokas ned till tre ord: människor, produkt och vinst. Människor kommer först. Om du inte har ett bra team kan du inte göra mycket med de andra två.”

Om innovation: ”Om du inte är nummer ett, måste du vara innovativ.”

Om Chryslers senare samgående med Daimler: ”Ett fiasko.”

Om Chryslers reklamfilm med Snoop Dogg: ”Jag spenderade 24 timmar med honom och förstod inte ett ord han sa under hela den tiden.”

Annons
Annons
Rulla till toppen