Ryska Sherp ATV är det coolaste du kan köra – på land och till sjöss

Terrängbilen kan klättra över stora stockar i skogen, vada i träsk och flyter på vattnet – alltså sjögående. Gyttja på sommaren eller sjöis på vintern, Sherp klarar allt.

Ryska Sherp ATV är det coolaste du kan köra – på land och till sjöss
De 66-tum stora däcken ger flytkraft och framkomlighet även i ett träsk. Eller på en sjö med svag is.

Youtubern och motorjournalisten Matt Farah har fått tillfälle att provköra den ryskbyggda Sherp – ett fordon som inte liknar något annat.

Vi har skrivit om Sherp förut, men det här fordonet kan man inte få nog av. Oavsett utmaning så verkar det som om Sherp klarar jobbet. Minsta tillåtna tryck i 66-tumsdäcken är 0,2 bar (!) och då är marktrycket mycket lågt. Men även med så lågt däcktryck är markfrigången hela 60 centimeter.

Sherp ATV är byggd enligt typisk, rysk filosofi – väldigt enkelt och groteskt överdimensionerat. En japansk 1,4-liters dieselmotor på 44 hk räcker mer än väl och den femväxlade, manuella transmissionen är väldigt enkel, drivningen till hjulen består till exempel av kedjor. Toppfarten är 40 km/h, men vem behöver ha mer bråttom än så i skogen?

Den lilla dieselmotorn är bränslesnål och de stora tankarna ger en smått otrolig räckvidd, tio timmars körning per dygn räcker för tolv dagars äventyr. En luftkompressor med hög kapacitet är kopplad till dieselmotorn och det gör att alla fyra däcken kan pumpas till fullt tryck på 30 sekunder.

Man stiger in i kupén genom en frontlucka och förutom plats för två personer finns det ett lastutrymme bak, alternativt ett baksäte för ytterligare två personer. Lastvikten anges till 1.000 kilo (med bibehållen flytförmåga).

De stora hjulen har ett patenterat system för reglerbart lufttryck och sänker man trycket kan Sherp ATV smyga fram på alla typer av underlag. "Paddlarna" på däcken ger drivning även i vatten och fordonet är så lätt – 1.300 kilo – att luftvolymen ger flytkraft. Styrningen är som på en stridsvagn, man bromsar hjulen och då svänger Sherp runt sin axel. Något som också ger en otroligt liten svängradie.

En detalj som man förmodligen inte noterar direkt är att i stort sett alla mekaniska funktioner, plus de få elektriska, går att nå inifrån bilen. Även ute på sjön eller i ett träsk går det alltså att reparera ett fel, utan att Sherp behöver söka sig till land.

I en artikel som Matt Farah skrivit till tidningen Road & Track berättar den amerikanska återförsäljaren att Sherp ATV är fantastiskt driftsäker. Inga motorfel, inga lager som vattenskadats och inte en enda punktering. Bilen är nästan omöjlig att förstöra, dock har en kund vid två tillfällen lyckats knäcka en brytpinne som ska skydda transmissionen från att gå sönder.

Priset för Sherp ATV i USA är 119.999 dollar, vilket förstås är en rejäl slant. Men jämfört med terrängdugliga offroadfordon är det ändå billigt och när det gäller framkomlighet har Sherp ATV egentligen inga konkurrenter.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag vill ha en Sherp ATV!
63
22