Nya siffror: Dieselbilar 30 procent smutsigare på sommaren

Värmeböljor gör att utsläppsreningen inte fungerar som den ska – utsläppen ökar mest i moderna bilar.

Nya siffror: Dieselbilar 30 procent smutsigare på sommaren

Att dieselbilar kan släppa ut betydligt mer kväveoxider på vintern är ingen nyhet – utsläppsreningen fungerar bara helt och hållet under ett visst temperaturfönster, och i kallt klimat kan utsläppen öka ordentligt jämfört med på våren eller hösten.

Nu kommer nya siffror som visar att utsläppen av kväveoxider ökar även när det är riktigt varmt, över 30 grader, under sommarmånaderna. Inte heller då fungerar alltså dieselreningen helt och hållet.

Det är en ny rapport från True (The Real Urban Emissions Initiative), som bland andra organisationen ICCT ligger bakom, som avslöjar att utsläppen ökar när det är varmt – till exempel under sommarens värmeböljor som brett ut sig över Europa.

Utsläppen har mätts i verklig trafik. Siffrorna visar att kväveoxidutsläppen i förhållande till bränslemängden kan öka med hela 30 procent i temperaturer över 30 grader. De nya Euro 6-godkända bilarna visade sig ha störst skillnad medan äldre dieselbilar hade mindre skillnad.

Mätningarna har gjorts på tre ställen i Paris under sommaren 2018 med hjälp av laserteknik.

Jag tycker det är fullt rimligt att dieselreningen bara fungerar i ett visst "temperaturfönster".
29
106