Volvos nya motorbesked – för att kapa kostnaderna

Ska kapa kostnaderna rejält.
Annons

Om bara några dagar ska Volvo visa upp den första nya elbilen, som baseras på XC40. Utvecklingen av förbränningsmotorer är dock inte nedlagd, trots att Volvochefen Håkan Samuelsson uttryckligen sagt att dagens generation av märkets dieselmotor blir den sista.

Däremot ska utvecklingen av förbränningsmotorer effektiviseras, och det görs genom att samordna den med ägaren Geely. Utvecklingen av nya bensin- och dieselmotorer samlas i ett eget företag, något som innebär att koncernen kan kapa kostnaderna.

”Det här förslaget skapar fri väg för att Volvo Cars ska kunna fokusera på utvecklingen av helt eldrivna premiumbilar”, står det i ett pressmeddelande, och Håkan Samuelsson säger att förslaget innebär att Volvo kan utveckla motorer mycket mer kostnadseffektivt.

Läs också: Volvos sista dieselmotor i sommar: ”Ser ingen framtid”

För Geely innebär planerna stora fördelar för koncernens alla märken när det gäller att spara pengar. Totalt ska 3.000 anställda på Volvo Cars och 5.000 anställda på Geely jobba med motorutveckling.

”Inga personalneddragningar förväntas”, enligt Volvos pressmeddelande.

I takt med att utsläppskraven blir allt hårdare och dyrare att uppnå börjar allt fler biltillverkare inse att de måste effektivisera utvecklingen av nya motorer. Fiat/Chrysler-chefen Sergio Marchionne var tidigt en förespråkare av att flera biljättar skulle kunna samsas om en enda motorfamilj istället för att varje biltillverkare skulle utveckla en egen, för miljardbelopp.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen