10 bilar som blir skattefria – och kommer öka i värde

Glöm fordonsskatten och rädda en utrotningshotad modell.

Du som äger bil vet att det knappast är någon vinstaffär. Värdeminskningen är brutal redan när bilen körs ut från bilhallen första gången och därefter byggs utgifterna på med bränsle, skatt, försäkring och annat.

Men det finns ett sätt att komma undan. Enligt svenska regler får bilar som är minst 30 år gamla smita från fordonsskatten, och de behöver dessutom bara besiktigas vartannat år.

Att bilen blir skattefri kan innebära att den faktiskt blir mer värd som begagnad, och dessutom kan modellen vara så pass udda eller annorlunda att den passerat "skrotbilsstadiet" och nu sakta börjar öka i värde istället, särskilt om bilen är välskött och i bra skick.

I den här listan har vi tagit fram tio bilmodeller som lanserades under det sena 1980-talet och där många exemplar därmed blir skattefria nu vid nyår. En del av dem har dessutom chans att öka i värde för den som är tålmodig.

Audi V8

Idag tänker de flesta på Audi som ett premiummärke men så har det inte alltid varit. Mot slutet av 1980-talet ville Audi visa att de menade allvar med premiumambitionerna för att kunna jaga BMW och Mercedes, och drämde då till med V8-modellen.

Detta är en föregångare till dagens Audi A8 och som namnet antydde hade den förstås V8-motor, på antingen 3,6 eller 4,2 liter. Mycket av grundtekniken under skalet hämtades dock från befintliga Audimodeller. Det är ovanligt att hitta välvårdade exemplar idag, men utbudet är något större i Tyskland. Pluspoäng för att den tävlat i tyska DTM-serien.

BMW 3-serie (E36)

Det här är en typisk kandidat i klassen "bilar som oftast är i dåligt skick och nära att skrotas idag men som snart kan öka i värde". E36-generationen av BMW 3-serie började byggas 1990 så tidiga exemplar blir snart skattefria.

Ett riktigt välvårdat exemplar framstår som skönt avskalad idag när BMW gjort en stor sak av de enorma njurarna på de moderna modellerna. De raka sexorna i BMW E36 är förstås fina men glöm heller inte de varvvilliga fyrorna.

BMW 8-serie

Den här designen fick besökarna på Frankfurtsalongen i september 1989 att haja till i mässhavet. Skarpa linjer och vassa veck, kombinerat med imponerande drivlina – en drömbil för många.

30 år senare har många 8-seriebilar försvunnit och de som är kvar är inte alltid i toppskick. Men hittar du ett fint exemplar är det bara att gratulera till en grym entusiastbil med tidstypisk design. Superversionen 850 CSi står redan högt i värde så försök istället hitta en fin 840Ci.

Citroën XM

En ny stor Citroënmodell är alltid en viktig nyhet för alla som gillar udda och bekväma bilar. 1989 slog Citroën till med nya XM-modellen som skulle vara modernare och ännu bekvämare än föregångaren CX.

Kombimodellen XM Break dök upp först 1991, men får du tag på en tidigt byggd sedan-XM blir den snart skattefri. Det viktigaste säljargumentet är förstås Citroëns typiska fjädring som har en underlig förmåga att jämna ut även de jobbigaste ojämnheterna.

Mazda MX-5

Den här godbiten är för bra för att låta bli. Den lilla cabrioletmodellen presenterades 1989 och de allra första exemplaren blir alltså snart skattefria. Inte för att skatten är särskilt hög för den här karamellen, men ändå.

Mazda MX-5 har en aktiv ägarklubb i Sverige och blev snabbt en favorit bland bilköpare som ville ha något kul, hållbart och enkelt. Bara att slå till!

Peugeot 405 Mi16

Den här har du nog inte sett på svenska vägar på många år – de flesta är skrotade eller sönderrostade. Men det finns fortfarande några exemplar rullande och de är oftast inte dyra att köpa.

Peugeot 405 presenterades 1987 och fick beröm både för köregenskaperna och designen, signerad Pininfarina. Prestandamodellen Mi16 blev en favorit bland bilentusiaster och dök upp 1988. Det är den du ska ha!

Jaguar XJ40

Det var verkligen inget lätt uppdrag att ersätta långköraren Jaguar XJ som sålts ända sedan 1968 (!). Men på 1980-talet var det trots allt hög tid för en ersättare. Lanseringen skjöts upp men 1986 stod XJ40 klar med betydligt modernare linjer än föregångaren.

Här kan du njuta av avslappnad komfort, snygga linjer och en skön sexcylindrig motor på 2,9, 3,2, 3,6 eller 4,0 liter. Om du hittar ett exemplar utan elfel eller andra konstigheter får du en riktigt mysig långfärdsvagn.

Volvo 440

Nu tror du förstås vi blivit helt galna, och det stämmer kanske. Volvo 440 är verkligen inte eftertraktad idag på begagnatmarknaden, men det kanske kan ändra sig?

Volvo har inte alltid haft så lätt att utveckla kompaktbilar. 440-serien är det knappt någon som kommer ihåg idag, och till viss del är det välförtjänt, men den lanserades 1988 och tidiga exemplar är därmed redan skattefria och i upphottad GLT-version skulle den faktiskt kunna öka något i värde framöver.

Volvo 480

Elfel, lite småtröga köregenskaper och konstig design – det låter inte så lockande. Men det finns också gott om 480-fans där ute som älskar modellen.

Idag framstår designen som väldigt tidstypisk, och turbomodellen är ganska kul att köra med sin enorma ketchupeffekt i kraftleveransen. En trevlig designdetalj är glasbakluckan som känns igen från P1800 och som även går igen i moderna C30.

Volvo 940

Här känns det som att vi har uppförsbacke när vi ska motivera vårt val. Men håll i dig, för Volvo 940 har definitivt en plats på den här listan.

Volvo presenterade den nya 900-serien 1990 så köper du ett tidigt ex blir bilen snart skattefri. Tekniken under skalet hämtades till stor del från 700-serien som i sig knappast var toppmodern. Men detta blev Volvos sista stora bil med bakhjulsdrift och ett välvårdat exemplar med rätt motor kommer definitivt öka i värde framöver.

 
Jag har haft en bil som ökat i värde.
419
168