McLaren P1 presenterades 2012 och är liksom konkurrenten Porsche 918 en laddhybrid. P1 drivs med en V8:a med dubbelturbo och en elmotor. Systemeffekten är 916 hästkrafter.
Idag föreskriver bilmodet för hypersportbilar en effekt norr om 1.000 hästar. McLarens vd Mike Flewitt säger i intervjun med Autocar att valet står mellan att göra en helt elektrisk bil eller en laddhybrid.
– Jag gillar elbilar och har kört dem mycket på senare tid. De är responsiva och ger otrolig prestanda. Men laddtiderna är verkligen begränsande.
– Ta vår nya 765LT som ett exempel. Vi vet att många kunder kör den på bana. Om 765LT var en elbil så skulle körtiden kanske bara bli 30 minuter och sen måste den ladda länge.
Mike Flewitt säger också att McLarens mål inte är att ge extrema specifikationer. ”Våra specifikationer är bara resultatet av de egenskaper vi vill ge bilen”.
Som lågvolymtillverkare vill McLaren bara ha en plattform för att spara pengar, men en helt elektrisk bil kräver en ny plattform. McLaren kan tvingas utveckla en plattform för elbilar eftersom bensinbilar kommer att förbjudas på en del marknader.
Brittiska Autocar tror ändå att den nya hyperbilen blir en laddhybrid med elektrisk drivning på framaxeln och en mittmonterad V6:a som driver bakaxeln. En helt elektrisk bil skulle bli tyngre på grund av det stora batteriet som skulle behövas.