Bilindustrin vädjar: Vill försena utsläppskraven

Efter coronakrisen är lagren fulla av osålda bilar som inte klarar kommande utsläppskrav. Nu vill biltillverkarna vill ha dispens för att kunna sälja dem.
Annons

I sin roll som ordförande i industriorganisationen ACEA har Fiat Chryslers vd Mike Manley skrivit ett brev till EU-kommissionen, där han kräver att de nya och hårdare utsläppskrav som ska införas vid årsskiftet fördröjs med sex månader.

Orsaken, skriver han, är att biltillverkarna på grund av coronapandemin står på kö för att få sina bilar typgodkända enligt det nya Euro 6d ISC-FCM-kraven (eller bara Euro 6d) som träder i kraft den första januari 2021. Det rör sig alltså om mängden skadliga ämnen i bilarnas avgaser – inte om mängden koldioxid de släpper ut. 

Enligt brevet rör det sig om 600.000 färdigbyggda bilar som inte klarar de kommande utsläppskraven och som därför kommer bli osäljbara om EU-kommissionen inte gör något åt situationen.

”Vi förstår att förorenande utsläpp är en känslig politisk fråga, men vi vill understryka att den föreslagna förseningen inte kommer ha någon som helst påverkan på utsläppen i de bilar som berörs när de gäller luftkvalitet”, skriver Manley i brevet. Han menar också Japan och Kina av samma anledning redan har gjort likande undantag.

Brevet kommer efter att coronakrisen under våren och försommaren inneburit ett tvärstopp för bilförsäljningen i Europa, vilket har lett till att biltillverkarnas lager är fulla av osålda bilar. Samtidigt har krisen orsakat förseningar och köer till de institutioner som utför och utfärdar avgastester och typgodkännanden.

Trots att ACEA utmålar det här som en kris är det dock flera biltillverkare som inte har väntat till sista stund och som sett till att deras bilar klarar Euro 6d-kraven redan nu.

Annons
Annons
Rulla till toppen