Mercedes-AMG GT Black Series – första officiella bilderna

Banräsern Mercedes-AMG GT Black Series får AMG:s kraftfullaste V8 någonsin. 730 hästkrafter och 800 newtonmeter låter bilen accelerera till 100 km/h på 3,2 sekunder.

Mercedes-AMG GT Black Series – första officiella bilderna

Bilder läckte nyligen ut på Mercedes banräser-värsting AMG GT Black Series. Nu har även officiella bilder och information släppts av Mercedes-AMG.

Specifikationen som läckt ut sedan tidigare visar sig vara nästan rätt. Modellen får mycket riktigt AMG:s kraftfullaste V8 någonsin. Däremot gör modellen sig av med R:et och heter alltså inte GT R Black Series som tidigare läckor antytt.

M178-motorn från vanliga GT har modifierats ordentligt för ändamålet. Den resulterande M178 LS2 har till skillnad från grundversionen en så kallad "flatplane" eller platt vevaxel och därmed en helt annan tändföljd. Ljudet lär därför bli mycket vassare och AMG menar att det även tillåtit dem att öka effekten.

Muskelbils-älskare lär minnas att amerikanska Ford gjorde detsamma 2014 med Ford Mustangs 5-liters V8 när de designade om den för Shelby Mustang GT350. Bland annat Ferrari och Lamborghini använder traditionellt den typen av design.

De stora utblåsen på huven är långt ifrån fejk.

Den fortfarande 4 liter stora dubbelturbo-motorn har nu en effekt på 730 hästkrafter vid 6.700–6.900 r/min och 800 newtonmeter vid 2.000–6.000 r/min. Det är en väsentlig ökning över vanliga M178 i AMG GT som har 585 hästkrafter och 700 newtonmeter.

Växellådan är samma bakmonterade DCT-7G dubbelkopplingslåda som tidigare, om än modifierad för att klara det rejäla vridmomentet.

0–100 km/h avklaras på 3,2 sekunder och 0–200 km/h på "under 9 sekunder", enligt Mercedes-AMG. Toppfarten är 325 km/h.

All denna prestanda kostar dock och även om Mercedes än så länge bara publicerat NEDC-siffor för GT Black Series är det sportbilstypiskt högt: bränsleförbrukningen är 12,8 l/100 km och kodioxidutsläppen 292 g/km.

Svenskar som köper en kan därmed vänta sig en rejäl malussmocka.

Inne i cockpit är allt relativt enkelt. Mycket styrs via touchskärmar...

...förutom antispinnsystemet som har ett eget vred. Det är tydligt att AMG inte vill få någon kritik för att det är för svårt att stänga av!

Skalstolarna i kolfiber är obligatoriska tillval för den som även vill ha titanburen från Tack-paketet.

Utvändigt ska form följa funktion och aerodynamikpaketet är ingenting om inte funktionsdugligt. Bland annat ska bara det nästan helt släta underredet ge 400 kg downforce i 250 km/h.

Den förstorade kylargrillen ska ha tagits direkt från AMG GT3-tävlingsbilen. Den främre kolfibersplitten är manuellt ställbar i två lägen – Street och Race. Mercedes skriver att Race-läget endast får användas på bana, så det kan misstänkas att fotgängarskyddet och toleransen för trottarkanten blir lidande.

Den enda uppgiften från tidigare läckor som inte har bekräftats är Nürburgring-tiden. Enligt en tidigare läcka ska AMG GT Black Series ta sig runt ringen på endast 6 minuter och 58 sekunder.

Den nya dubbeldäckade vingen är helt aktiv och har fyra körlägen – Basic, Advanced, Pro och Master.

AMG GT Black Series svenska grundpris är redan satt till 3,8 miljoner kronor. Med tanke på det och faktumet att Daimler-koncernen likt andra bilmärken i Europa måste få ner snittutsläppen för sina sålda bilar kan vi räkna med att modellen blir en mycket sällsynt syn på vägarna framöver.

En framtida klassiker, med andra ord!

Den formella avtäckningen av AMG GT Black Series ska ske idag klockan 14:00 på Mercedes mediesajt.

Mercedes-AMG har sedan tidigare släppt en kort video på modellen med populäre motor-Youtubern Tim Burton – eller "Shmee150" som han heter på plattformen – är med.

 
Jag skulle köra en AMG GT Black Series på gata!
66
9
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.