Peugeots nya Le Mans-racer får 670 hk hybrid-V6

Peugeot ska återvända till Le Mans 2022 efter 11 års uppehåll. Deras tävlingsbil som ska delta i den nya LMH-klassen blir en elhybrid med en 2,6-liters dubbelturbo-V6 på 670 hästar. På grund av reglerna måste Peugeot sälja minst 25 gatbilar med samma motor.

Peugeots nya Le Mans-racer får 670 hk hybrid-V6

Världsmästerskapet i endurance-racing FIA WEC, står inför stora förändringar. Dagens toppklasser med prototypsportbilar, LMP1 och LMP2, ska ersättas med två helt nya: Le Mans Hypercar (LMH) och Le Mans Daytona h (LMDh). Båda har redan lyckats locka tillbaka flera biltillverkare till serien, där den legendariska deltävlingen Le Mans 24-timmars ingår.

En av dessa är franska Peugeot som ska ge sig in i LMH-klassen 2022 med en ännu namnlös bil. Senast tillverkaren deltog var 2011 då man tävlade med LMP1-bilen Peugeot 908 som drevs av en turbodiesel-V8. Nu är det istället en bensinhybrid som gäller.

Kärnan är en 670 hästar stark, mittmonterad dubbelturbo-V6 på 2,6 liter och endast 136 kg som driver bakhjulen via en 7-växlad sekventiell växellåda.

Framtill sitter en elmotor med regelbokskorrekta 200 kW (268 hk) som driver framhjulen i hastigheter över 120 km/h. Systemeffekten är även den 670 hästar (500 kW). För att följa klassreglerna stryps nämligen bensinmotorns effekt till 402 hästar (300 kW) så fort elmotorn används för att driva bilen.

 

Batteriföretaget Saft, som ägs av Peugeots långtida partner oljebolaget Total, har tagit fram ett litet batteripaket på hela 900 volt som monteras bakom föraren. Peugeot nämner ingen kapacitet men uppger att batterierna ska laddas med sladd innan tävlingar. Väl ute på banan laddas det sedan vid inbromsning med upp till 200 kW – så kallad energiåtervinning.

Eftersom eldriften huvudsakligen används i högre hastigheter ska energin i batteripaketet gå till att accelerera på raksträckor. När det väl är urladdat i slutet av rakorna tillåter reglerna att bensinmotorns effekt temporärt ökar med 3 procent till 690 hästar (515 kW) för att elmotorn samtidigt ska kunna ladda batteriet med 15 kW.

För att förhindra fusk bevakas effekten som skickas till varje hjul konstant av FIA med hjälp av sensorer i bilen.

 
 

Måste sälja 25 gatbilar

En mindre krånglig regel för LMH-klassen är att biltillverkarna måste homologera sina tävlingsbilars förbränningsmotorer för att få använda dem. Det betyder att Peugeot kommer vara tvugna att tillverka minst 25 stycken produktionsbilar innan slutet av 2022 med exakt samma motor som LMH-bilen.

Peugeot vann senast Le Mans 24-timmarslopp 2009 med V12 turbodiesel-drivna Peugeot 908 HDi FAP. Innan det segrade man även två gånger under Grupp C-eran, 1992 och 1993 med Peugeot 905 som drevs av en bensin-V10 utan turbo.

Den nya hybridsatsningen pryds inte helt oväntat med Peugeots nya prestandanamn Peugeot Sport Engineered (PSE) som nyligen lanserades med en sportig laddhybridvariant av familjebilen 508.

Härligt att se Peugeot delta i Le Mans igen!
100
1
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.