Singer i blåsväder för varumärkesintrång – Safari-911:an ACS nedplockad från sajten

Porsches jurister sägs ha förmått restomod-firman Singer Vehicle Design att plocka ner alla bilder på sin safari-specialare All-terrain Competition Study från sin sajt.

Singer i blåsväder för varumärkesintrång – Safari-911:an ACS nedplockad från sajten
Porsche ska ha ogillat att Singer satt deras namn och logotyp på sin All-terrain Competition Study.

Det var inte första gången som Singer Vehicle Design i Kalifornien imponerat oss med ett av sina Porsche 911-baserade restomod-byggen när de i januari visade upp den rally-inspirerade All-terrain Competition Study (ACS).

Men, nu har företaget plötsligt hamnat i blåsväder med Porsche, rapporterar sajten Carscoops. I skrivande stund finns det inte längre några bilder på eller information om All-terrain Competition Study kvar på Singers hemsida. Anledningen ska vara att Porsches jurister förmått dem att ta bort allt.

För att bygga den förhöjda ACS ska bilens anonyme beställare ha låtit Singer offra ett okänt antal av dennes äkta luftkylda 1988–1993 Porsche 911:or (964) som donatorbilar. Trots bilens nyskapande linjer ska alltså tillräckligt med originalplåt ha bevarats för att den inte ska räknas som en ny bil.

Det brukar vara tillräckligt för att företag som Singer ska få verka ostört eller åtminstone med biltillverkarnas goda minne. De byggen vi fått se från dem genom åren har alla prytts med tydliga Porsche-loggor, trots att företaget inte egentligen har någon anknytning till märket.

Men, denna gång har alltså Singer lyckats trampa i klaveret. Enligt Carscoops ska Porsches jurister ha ogillat att Singer satt deras namn på den minst sagt extrema All-terrain Competition Study.

Vi är glada över att ha en växande gemenskap av Porsche entusiaster. De hjälper oss att se till att så många Porsche-bilar som ursprungligen byggdes för årtionden sedan finns kvar på vägarna och fortfarande avnjuts. Samtidigt har vi ett ansvar inför våra kunder att säkerställa att Porsche-produkter – designade och konstruerade av oss – kan identifieras tydligt och enkelt, säger en representant för Porsche till sajten.

Enligt representanten gäller det även hela bilar.

– Detta kan sträcka sig från en enskild komponent eller klädesplagg med vårt namn på till hela bilar. Vi gör detta genom att endast tillåta att produkter som skapats eller direkt licensierats av oss får bära Porsche-namnet, fortsätter hen.

Singer Vehicle Design har i skrivande stund inte kommenterat varför ACS försvunnit från deras sajt.

Det är också otydligt vad detta kan få för konsekvenser. Det är möjligt att företag som Singer i fortsättningen inte får pryda sina byggen med Porsches namn och sköld.

Singer ACS togs fram som ett gemensamt projekt mellan Singer Vehicle Design och den brittiske Porsche rallyexperten Richard Tuthill. Inspirationerna till bygget ska ha inkluderat den Porsche 959 som märket tävlade med i Paris-Dakarrallyt 1985 samt deras tidigare "Safari-911:or"

Bilen drivs av en masserad 3,6-liters Porsche dubbelturbo-boxersexa på 450 hästkrafter och 570 Newtonmeter. Motorns kraft sänds sedan till alla fyra hjul via en femväxlad sekventiell låda och tre diffbromsar.

Prislappen är okänd men Singers hantverk brukar betinga ett antal miljoner dollar – plus donatorbilen som inte är billig den heller. Den förmodat förmögne beställaren av ACS ska dessutom ha beställt två stycken, och Singer har tidigare antytt att man kan tänka sig att bygga fler.

Samtidigt har det ryktats länge att Porsche själva har en lyft Safari-version av dagens 911 på gång. 2012 byggde märket konceptbilen Porsche 911 Vision Safari och i december cirkulerade spionfoton på en lyft 911 i flera medier.

2012 Porsche 911 Vision Safari

Olyckligt, men jag förstår Porsches agerande.
102
33
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.