Nytt bilmärke: Classic – erbjuder XC90 med V8 och 500 hästkrafter

Volvo vill bara förknippas med eldrivna bilar. Därför ska förbränningsbilarna säljas under varumärket Classic. För att få en "buzz" kring märket blir toppmodellen en XC90 med V8:a på 500 hästar.

Nytt bilmärke: Classic – erbjuder XC90 med V8 och 500 hästkrafter

Volvo anser att eldrift är framtiden, men inser att elbilar ännu inte är rätt för alla. Därför lanseras det nya bilmärket "Classic" under ett pressevent i Haparanda.

– Volvos elbilar och laddhybrider passar utmärkt för korta resor i Stockholm och Göteborg, men här uppe är kraven annorlunda. Kunderna vill kunna köra långt utan att behöva stanna för att ladda. De ska kunna dra tunga släp och det ska finnas plats i fronten för extraljus, säger Nicolaus Otto, som är nyutnämnd chef för Classic.

Tack vare Volvos tidiga satsning på laddhybrider har bilarna ett ovanligt lågt genomsnittligt koldioxidutsläpp. Det gör att Volvo kan satsa på ett separat märke bara för bilar med förbränningsmotorer utan att drabbas av dyra EU-böter.

– Vi har flera fina motorer i lager som vi gärna vill få användning för, till exempel den kompakta V8:an som utvecklades av Yamaha, men som blev kortlivad, säger Nicolaus Otto.

V8:an från Yamaha kommer tillbaka, nu med turbo i toppmodellen.

Det fanns långt gångna planer på att göra en kompressormatad version av V8:an med 500 hästar, men de gick i stöpet. Nu blir de gamla planerna verklighet, med turbo istället för kompressor.

– Även om dagens XC90 bara har fyror så finns det plats för V8:an eftersom det gjorts plats i motorrummet för hybriddrift. Vi slänger ut all elektrisk skit och trycker in fler cylindrar och en rejäl turbo istället, säger Nicolaus Otto.

Volvo XC90 V8 Supercharged, en värstingversion som aldrig sattes i produktion. Men nu så ...

Nästa år går dagens Volvo XC90 i graven och ersätts av en ny generation. Precis som XC40 kommer nya XC90 att kunna köpas som ren elbil.

– Det var tänkt att dagens Volvo XC90 skulle säljas i Classic-utförande under sitt sista år. Det är en Volvo-tradition sedan 240 Classic. Men istället får dagens XC90 leva kvar längre under namnet Classic och kommer att säljas med fyra, fem, sex och åtta cylindrar, säger Inge Köla, motorchef på Classic.

 
 

Classic-traditionen började med de sista 240-modellerna 1992-1993. Nu växer "Classic" från modell till märke.

Behöver inte vara "politiskt korrekt"

Som ett separat varumärke behöver inte Classic vara lika politiskt korrekt som Volvo. Det blir klädsel i äkta läder och rejäla avgasutblås på toppmodellerna.

Det är inte bara XC90 som ska säljas under varumärket Classic, utan även S60, V60, S90 och V90. Volvo vill däremot inte släppa suven XC40 till Classic eftersom det skulle kunna störa intrycket av XC40 som en miljövänlig elektrifierad bil.

– Det gör inget eftersom vi ändå inte kan sälja en liten trecylindrig motor till våra kunder, säger vd Nicolaus Otto.

Inget vegan-konstläder i Classic, utan äkta koskinn.

Fri trimning – en present till alla volvoälskare

Under presentationen i Haparanda berättar motorchefen Inge Köla att Classic ska vara märket för alla gamla Volvoälskare runt om i världen.

– Vi vill ge dem all vår kärlek och massor av körgläjde, därför bjuder vi på fri trimning. I vår app kan man ställa in önskad trimningsgrad. Det finns olika förprogrammerade trimprofiler för exempelvis rödljusrace och cruising. Förutom trimning går det att reglera avgasljud, belysning med mera, säger Inge Köla.

För XC90 V8 innebär det här att effekten kan höjas från 500 till drygt 800 hästkrafter. 

– Det är ju pinsamt att bli omkörd av en PK-Tesla och Volvo har blivit knapsu [fjolligt red.anm]. Classic är för riktiga män som inte låter sig bli omkörda, säger bilhandlaren Jan-Erik Marklund i Haparanda. 

 
Jag vill gärna ha en Classic!
407
35
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.