Snart kanske det går nästan lika fort att snabbladda en elbil som det gör att tanka en förbränningsbil. Det var kontentan efter att den kinesiska bilkoncernen Guangzhou Automobile Corporation (GAC) visat upp sin nya laddteknik 3C och 6C i dagarna.
Det var på det egna evenemanget GAC Technology Day som täcket också drogs av elbilsmärket Aions (tidigare GAC New Energy) uppdaterad el-suv V med grafenbatterier – en framtidsteknik som hittills inte används i någon produktionselbil. Dessa ska i kombination med den nya laddtekniken kunna laddas extremt fort.
8 minuter – så fort ska det gå att ladda det nya batteriet 0–80 procent med en 6C-snabbladdare. Laddtiden mellan 30–80 procent ska då endast vara 5 minuter.
Med en 3C-laddare ska 0–80 procent ta 16 minuter och 30–80 procent 10 minuter, vilket fortfarande är imponerande siffror när Hyundai stoltserar med 18 minuter för 10–80 procent för sin elbil Ioniq 5 med 800-voltsteknik.
Under teknikdagen demonstrerades detta och på enligt informationen som visades på en skärm då ska laddeffekten ha legat på mycket imponerande 481 kW även när batteriet nått 80 procents laddning, rapporterar sajten CnEVPost. På dagens elbilar med litiumjonbatterier brukar annars laddeffekten dala ordentligt runt 70–80 procent för att skydda batteriets livslängd.
Trots det menar GAC Aion att 6C-laddning året runt vid rumstemperatur inte ska påverka batterilivslängden, som ska vara 100.000 mil.
Expert: ”Omöjligt”
GAC:s uppseendeväckande påståenden om den nya batteri- och laddtekniken är inte helt nya, och har mötts av skepsis från flera håll, däribland inhemska experter.
– Om någon säger att deras elbil kan köra 1.000 kilometer, kan laddas fullt på några minuter och är mycket säker och billig – tro dem inte, för det är för närvarande omöjligt, sa Professor Minggao Ouyang, medlem i den Kinesiska vetenskapsakademin (CAS) i januari enligt publikationen YiCai Global.
Hur sanna påståendena är lär ge sig i september. Då ska uppdaterade Aion V lanseras i hemlandet i två versioner med grafenbatterier som även de döps 3C och 6C. Den förstnämnda ska ha en räckvidd på 50 mil medan den sistnämnda ska klara 100 mil på en laddning. Siffrorna gäller av allt att döma den kinesiska CLTC-körcyklen som skiljer sig något från EU:s WLTP. Idag