Sänkt bensinskatt, slopad bonus/malus, höjd klimatbonus och fler laddstolpar

Det är mindre än ett år till nästa riksdagsval och flera av partierna ger fagra löften till bilisterna.
Annons

I höstbudgeten vill regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet höja fordonsskatten för bilar som släpper ut mer 90 g/CO2/km för att finansiera klimatbonusen för laddbara bilar. De vill också införa ett tak på klimatbonusen som innebär att bilar som kostar över 700.000 kronor inte får någon bonus.

Regeringen vill också se att förmånsvärdena för laddbara bilar sätts med fasta rabatter och inte genom jämförelser med liknande bilar med förbränningsmotor. De föreslår också ett grundavdrag för förmånscyklar som innebär att cyklar som kostar under 15.000 kronor slipper förmånsskatt.

Sänkt bensinskatt, slopad bonus/malus, höjd klimatbonus och fler laddstolpar
Miljöminister Per Bolund och Infrastrukturminister Thomas Eneroth presenterar 2022 års budget för transportområdet.

Oppositionspartierna lägger sina egna alternativa budgetar, så kallade skuggbudgetar, för att visa hur de hellre skulle se att statens pengar fördelas. 

Vänsterpartiet vill minska privatbilismen och satsa på kollektivtrafik och järnväg. Men de anser också att vägnätet är för dåligt i delar av landet och vill satsa 500 miljoner på säkrare vägar. 

Kristdemokraterna vill också satsa på vägunderhåll, men med hela 1,75 miljoner mer än regeringen under 2022. De vill också införa ”provkörkort” vid 16 års ålder som ska vara en förutsättning för att köra EU-moped och A-traktor. Med ett sådant körkort ska maxhastigheten vara 80 km/h.

KD önskar även en ny modell för att beskatta fordon där man betalar för var och när man kör, en slags allomfattande trängselskatt kan man säga.

Sänkt bensinskatt, slopad bonus/malus, höjd klimatbonus och fler laddstolpar

Sverigedemokraterna vill också skrota bonus/malus-systemet för fordonsskatt, något som de räknar kostar 780 miljoner kronor.

SD vill även höja den skattefria milersättningen från 18,50 kr per mil till 23,50 kr till en kostnad av 1,5 miljarder årligen. De vill också ta bort trängselavgifterna, men specificerar inte kostnaden för detta.

SD vill minska reduktionsplikten till 5 procent för diesel och 2 procent för bensin och ta bort subventionen av biodrivmedel.

Sänkt bensinskatt, slopad bonus/malus, höjd klimatbonus och fler laddstolpar
Moderaternas talesperson Elisabeth Svantesson.

Moderaterna och Sverigedemokraterna vill båda minska bensin- och dieselskatten. M går betydligt längre än SD och vill minska drivmedelspriset med en krona per liter, vilket kostar 7 miljarder 2022. 

– Företagare, familjer och föräldrar som åker till jobbet lever just nu under ett hårt tryck, där man är helt beroende av bilen – och där vi har höga skatter, säger Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Elisabeth Svantesson till TT.

Förslaget på sänkning har fått skarp kritik. ”Att sänka kostnaden för fossila utsläpp, som Moderaterna nu vill, är populistiskt, oansvarigt och helt ovärdigt ett parti som aspirerar på regeringsmakten.” skriver Naturskyddsföreningens klimatchef David Kihlberg i ett inlägg på Twitter.

SD nöjer sig med en slopad indexuppräkning av skatten på drivmedel, något som regeringen och samarbetspartierna redan infört. 

Sänkt bensinskatt, slopad bonus/malus, höjd klimatbonus och fler laddstolpar

Liberalerna vill satsa 3 miljarder kronor på att bygga ut laddnätet för elbilar med 200.000 extra laddstolpar.

– Det måste bli enklare för vanliga familjer att skaffa elbil och också kunna ladda den. Och det ska gälla hela landet, vare sig man bor i Stockholm, Västerås eller Orsa, säger partiledaren Nyamko Sabuni till TT.

Sverigedemokraterna vill också satsa på utökad laddinfrastruktur, men bara med 350 miljoner kronor 2022.

Centerpartiet vill satsa på järnväg och höja klimatbonusen för de renaste bilarna till 100.000 kronor.

Annons
Annons
Rulla till toppen