Premiär: Lamborghini Huracán Tecnica är byggd för både gata och bana

Om du trodde att du sett den sista versionen av Huracán så hör upp: Nu är nya Huracán Tecnica officiell. En bakhjulsdriven och -styrd godbit som tar lite av det bästa från banspecialaren STO och blandar med användbarheten i "vanliga" EVO RWD.

Premiär: Lamborghini Huracán Tecnica är byggd för både gata och bana
Nya Lamborghini Huracán Tecnica är en för gatan nedtonad version av banpiskaren STO – om än med samma vässade 640 hästars V10-motor.

Att Lamborghini Huracán har producerats sedan 2014 är det nog inget som gemene betraktaren tänker på och med nya versioner är den ständigt aktuell. Nu kommer Tecnica som enligt Lamborghini ska passa perfekt för den som vill nyttja sin sportbil både på gata och bana. Den burförsedda track day-leksaken STO kan säkert vara något för banfokuserad för den som gärna tar en långtur ibland också.

Hjärtat är den välljudande 640-hästars, 5,2-liters V10-sugmotor hämtad som huserar i STO men med ökad ljudkomfort i Tecnica. Bakhjulsdrift gäller även för Tecnica men precis som i fyrhjulsdrivna EVO styr Tecnica också med bakhjulen.

Hur det sker beror på vilket av körprogrammen Strada, Sport och Corsa som föraren valt. Samma sak gäller funktionerna för antisladd, antispinn och torque vectoring som allihop lyder under LDVI-systemet (Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata) som optimerar bilen för om det är snabba varvtider eller en bekväm hemfärd som gäller.

Framför huven i kolfiber har Tecnica har fått en nydesignad front och frontsplitter med nya luftintag till både hjulhus och för kylning. För att hjälpa de keramiska bromsarna till ännu bättre prestanda har Tecnica fått förbättrad styrning av kylluften kring både bromsok och skivor.

Aktern har också fått en översyn där de nya, sexkantiga avgaspiporna tronar i mitten. Motorhuven (i kolfiber) är nybakad och en ny, större glasruta ska förbättra bakåtsikten. Hela partiet med stötfångare/diffusor är också nytt. Precis som gällande taket är diffusorn karossfärgad men kan fås i svart som tillval. De nya karossdelarna har gjort Tecnica 6,1 centimeter längre än en vanlig EVO.

En fast monterad bakvinge och luftstömningsoptimeringar i golvet fullbordar den förbättrade aerodynamiken. Tecnica har 35 procent högre marktryck bak och faktiskt samtidigt 20 procent lägre luftmotstånd.

Föraren får ett Tecnica-unikt gränssnitt att njuta av där hen sitter i en ordentligt skålad sportstol. Sexpunktsbälte finns att välja för den som ofta kör på bana och stänger dörren gör man med en rejsig liten stropp, precis som i STO.

Priset för Lamborghini Huracán Tecnica är ännu inte officiellt, men leveranserna ska i vilket fall inledas senare i år.

Bästa Huracán-versionen hittills?
17
5
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.