Nu får Polestar lanseras i Frankrike – logotypbråket med Citroën över

Polestar kan nu till slut göra entré på den franska marknaden efter att man slutit fred med Citroën. Tidigare portades märket av en fransk domstol.
Annons

Fred i vår tid? Stellantis-ägda Citroën och Volvo-ägda Polestars utdragna logotypbråk har avslutats efter att de två parterna nått en uppgörelse, rapporterar Dagens Industri.

Citroën krävde redan 2017 att Polestars ägare Volvo skulle sluta använda Polestars polstjärna eftersom den var för lik Citroëns och undermärket DS logotyper. Det hela hamnade till slut i en fransk domstol där Polestar dömdes till 150 000 euro i skadestånd och portades från den franska marknaden 2020.

Nu får Polestar lanseras i Frankrike – logotypbråket med Citroën över
DS Automobiles logotyp. FOTO: Getty Images

Men det slutade inte där. I juli lämnade Citroën en ny stämningsansökan till företagsdomstolen i Bryssel. Polestar riskerade då att portas i hela EU, men så blir nu alltså inte fallet.

– Citroën och Polestar har nått en uppgörelse och kommer att dra tillbaka alla rättsliga processer mot varandra. Båda parter kom fram till att avsluta alla pågående globala rättsliga processer i godo och samtycker till att acceptera den andra partens användning och registrering av deras respektive logotyper, uppger Polestar till Dagens Industri.

Detaljerna kring uppgörelsen är sedvanligt klädda i dunkel och det är oklart om några summor utbytts företagen emellan, men klart är i alla fall att den franska marknaden kan bli viktig för Polestar. Idag finns märket på 25 marknader, varav sex tillkommit i år.

– Vi adderar nya marknader om de bedöms vara kommersiellt gångbara och om de stöttar våra tillväxtplaner. Den här utvecklingen öppnar dörren för Polestar att kunna bedriva verksamhet i Frankrike någon gång i framtiden, fortsätter Polestars uttalande till Dagens industri.

Annons
Annons
Rulla till toppen