25 år gammal Nissan såldes för rekordsumma – auktionssystemet kraschade

Bättre än aktier? Denna 25 år gamla specialmodell från Nissans motorsportavdelning ska enligt uppgift ha klubbats hem för nästan 10 miljoner kronor.
Annons

Under natten till torsdagen svensk tid spårade budgivningen på en gammal japanare ur fullständigt. En vit Skyline GT-R Nismo 400R med 1 500 mil på mätaren var sekunder från att krascha det japanska auktionshuset Used car System Solutions (USS) system, uppger GTR-Registry.com och flera importbolag i sociala medier.

Normalt sett brukar budgivningen online på företagets auktioner, som kan gälla det mesta i fordonsväg, avslutas på några sekunder. Denna gång tog det avsevärt längre och bud-siffran klättrade snabbt. 

Efter 20 minuter tog det tvärstopp vid 99 995 000 yen, eller ungefär 7,5 miljoner kronor, enligt det brittiska importbolaget BHP imports som fångade de sista sekunderna på film.

Se klippet: Här stoppas budgivningen

Anledningen: det var helt enkelt inte möjligt för USS att visa en större siffra. Auktionshuset drog vad det verkar därför i handbromsen i sista stund och bjöd in några av de största budgivarna till köpeförhandling.

Enligt obekräftade uppgifter ska den vita Skylinen, en av endast ett 40-tal tillverkade Nismo 400R, sedan ha sålts för rekordsumman 130 000 000 yen, eller 9,85 miljoner kronor.

Över 1 000 procents värdeökning

Med tanke på att nypriset för en Nismo 400R började på 12 000 000 japanska yen 1996, eller ungefär 970 000 kronor i dagens penningvärde, betyder det att denna vita Nismo 400R:s värde mer än tiofaldigats på 25 år.

I snitt rör det sig om en värdeökning på 40,52 procent om året – ingen dum investering, med andra ord.

Analys: fler rekord att vänta

Anledningen till rekordpriset lär stavas ”USA” där det förutom i vissa undantagsfall är olagligt att importera bilar som är nyare än 25 år från andra marknader. Som färsk 25-åring är den mycket ovanliga Nismo 400R:en alltså hett villebråd för den köpsugna amerikanska datorspelsgenerationen, som lär minnas den från spel som Gran Turismo-serien till Playstation.

Till råga på allt står dollarkursen också mycket högt just nu, särskilt mot den japanska yenen, något som trots det tuffare ekonomiska läget i världen lär ha ökat det redan höga amerikanska köptrycket på japanska klassiker.

Handeln med riktigt dyra samlarbilar sker för övrigt även bland särskilda bilmäklare som jobbar ”off market” på uppdrag av förmögna klienter. Auktionsrekorden som vi kan rapportera om är alltså kanske bara toppen på isberget.

Sedan början av året står också Nismo 400R nummer 40, eventuellt den sista som tillverkades i oktober 1998, till salu hos en brittisk bilhandlare. Denna ska tidigare ha begärt 1,6 miljoner pund (20,28 miljoner kronor) för bilen, som har gått drygt 6 100 mil och är lackad i kulören Deep Marine Blue.

Fakta: Nismo 400R

Nismo 400R var en särskild specialversion av den fjärde generationen av Nissans sportbil Skyline GT-R, kallad R33 internt. Likt grundmodellen såldes Nismo 400R exklusivt i Japan för den inhemska marknaden – det rör sig alltså om en för oss västerlänningar exotisk så kallad ”JDM”-bil, kort för ”Japanese Domestic Market”.

Nismo, den japanska biltillverkarens motorsportavdelning, valde att helt frångå det rådande ”gentlemanna-avtalet” mellan landets märken om att inte sälja en bil med mer än 280 hästkrafter och uppgraderade den fyrhjulsdrivna GT-R:ens RB26DETT dubbelturbo-radsexa med en rad förbättringar.

Med ett specialgjutet motorsportblock och -topp samt en smidd vevaxel med längre slag utökades den 2,6-liter stora sexan till 2,8 liter. Den nya motorn döptes på motorkåpan till RBX-GT2. Två lite större turboaggregat bidrog också till en effekt om 400 hästkrafter och 471 Nm. Varvstoppet flyttades från 8 250 r/min till 9 000 r/min.

Förutom den vässade motorn utrustade Nismo även 400R med flera kolfiberdelar. Vardagsmat idag, kan tyckas, men då var det endast tre år efter lanseringen av den revolutionerande kolfiber-supersportbilen McLaren F1. På 400R var huven (baserad på den som användes för Nissans Le Mans-satsning med R33), bakvingen och kardanaxeln gjord i kompositmaterialet.

Andra unika delar inkluderade bland annat en ny främre stötfångare med flera extra luftintag, ett rejält främre tornstag samt Nismo-märkta sportstolar. Eftersom Nismo aldrig sålde några av delarna från 400R lösa ska modellen vara mycket svår att fejka idag, något som lär bidra till den höga värderingen.

Nismo planerade att tillverka 100 stycken 400R, men enligt dem själva blev slutsiffran bara 44 bilar 1995–98. Sajten GTR-Registry.com har däremot hittills bara kunnat dokumentera chassinummer för 41 bilar.

Annons
Annons
Rulla till toppen