Top Gear testar Koenigsegg Jesko Absolut i svensk trafik

Brittiska Top Gear har fått förmånen att köra Koenigsegg Jesko på svenska vägar för att träffa Jesko Koenigsegg.
Annons

Koenigsegg Jesko Absolut ska toppa över 500 km/h. Högfartsmonster brukar vara svåra att köra i vardagstrafik, men inte Jesko.

– Jag har kört några hyperbilar i mina dar och jag har jag kört några väldigt väldigt snabba bilar – alla är fantastiska ingenjörsprestationer, men jag vill faktiskt inte ha någon av dem. Men detta är en allrounder, det hade jag inte förväntat mig, säger reportern Jack Rix.

Koenigsegg har tillverkat den första beställda Jeskon och lät Top Gear köra en förseriebil på testbanan i Ängelholm och på vägarna mot Båstad där Christian von Koenigseggs pappa Jesko Koenigsegg mötte upp.

 
Top Gear testar Koenigsegg Jesko Absolut i svensk trafik
Jesko Absolut far fram på vägarna på Bjärehalvön.

Koenigsegg Jesko har en V8:a som ger 1 600 hästkrafter med E85 och 1 280 hästar med vanlig bensin. Motorn gör bilen supersnabb, men det är inte motorn som imponerar mest på Jack Rix. 

– Men motorn är inte den mest imponerande biten, utan den nya nioväxlade lätta växellådan, säger Jack Rix.  

Koenigseggs nya Lightspeed-växellåda har nio växlar och saknar svänghjul. Det gör att motorn kan varva snabbare än andra bilar. Lådan har två uppsättningar med tre växlar som tillsammans skapar nio olika lägen.

Top Gear testar Koenigsegg Jesko Absolut i svensk trafik
Jesko Koenigsegg dyker upp i slutet av filmen.
Annons
Annons
Rulla till toppen