Elbilar bäst i Euro NCAP

Det blev endast elbilar i topp när säkerhetsorganisationen Euro NCAP sammanställde sina betyg från 2022. Tesla vann i två utav fem kategorier.
Annons

2022 blev det mest hektiska året hittills för krocktestarna på Euro NCAP, med många nya och uppdaterade bilar att testa. Det berodde inte minst på grund av alla nya kinesiska bilmärken som lanserades i regionen.

Elbilarna var också överrepresenterade bland årets nylanseringar. Inte helt förvånande då att alla utom en av årets vinnare av Euro NCAP:s utmärkelse Best in Class var helt eldrivna – undantaget var en laddhybrid.

Vinnarna blev Hyundai Ioniq 6 i klassen stor familjebil, Ora 300 Pro (Cat eller Funky Cat på andra marknader) i kategorin liten familjebil, Tesla Model S i kategorin exklusivare storbil (e-segmentet), Tesla Model Y i kategorin litet terrängfordon och laddhybriden Wey Coffee 01 i kategorin stort terrängfordon.

Elbilar bäst i Euro NCAP
Laddhybriden Wey Coffee 01 var bäst bland de stora ”terrängfordonen”, eller suvar. Lexus RX kom dock inte långt efter, noterar Euro NCAP.

Betyget för förarassistanssystem har de senaste åren börjat väga allt tyngre för totalbetyget hos Euro NCAP. Teslas två klassvinnare Model S och Model Y lyckades båda nå det högsta betyget för dessa, 98 procent.

Tesla Model S, som tillsammans med Model X återlanserades i Europa i slutet av året efter en större uppdatering, vann dessutom i kategorin elbilar. Det är inte illa för en bil vars grundkonstruktion hängt med sedan 2012.

Annons
Annons
Rulla till toppen