Premiär: Kia EV9 får dra mer än Volvo EX90

Stora sjusitsiga elsuven är nu officiell: Så blir räckvidd, laddning och dragvikt.
Annons

EV9 heter Kias nya, eldrivna lyxkryssare. Den är sex- eller sjusitsig, över fem meter lång och tävlar alltså delvis om samma kunder som Volvo EX90. Även Kia EV9 kommer med lidarteknik och dragvikten är hela 2 500 kilo. Häpp, det är 300 kg mer än för Volvo EX90 som ligger på 2 200 kilo för bägge presenterade varianter!

Till och med designen, kallad ”Opposites United”, kan nog sägas göra intrång på Volvos domäner, både exteriört och interiört, med sin kraftfulla men samtidigt lugna form. Luftmotståndskoefficienten är för övrigt 0,28, möjligen även det en retfull siffra för EX90 som har 0,29.

Kia har förutom sedvanliga aerodynamiska trick gjort hela golvet i en 3D-skulpterad form under bilen som först går ner framtill och sedan uppåt konkavt längre bak för att skapa så lite motstånd och turbulens som möjligt. Kameror istället för ytterbackspeglar erbjuds också till EV9 – men inte på den svenska marknaden då de ändå inte sänker luftmotståndet nämnvärt.

Tre varianter – Sverige börjar med värstingen

Förutom den ”digitala grillen” är inte heller kamerabackspeglar aktuella för den svenska marknaden.

EV9 tillverkas med bak- eller fyrhjulsdrift och det finns två batteristorlekar. Vid den svenska lanseringen gäller dock endast den fyrhjulsdrivna toppmodellen AWD GT Line. I detta utförande har den hela 700 Nm och gör 0–100 km/h på 5,3 sekunder. Räckvidden uppges för de fyrhjulsdrivna modellerna vara över 500 km. Certifieringen är inte riktigt klar så nedanstående värden är preliminära.

ModellvariantBatteri (kWh)hk/kWNm0–100 km/h, sekRäckvidd, km
RWD76,1218/1603508,2i.u.
RWD Long Range99,8204/150*3509,4541
AWD (Action/Advance)99,8385/283600*6,0”över 500”
AWD GT Line99,8385/2837005,3”över 500”
*Lägg märke till den med 10 kW sänkta effekten på RWD Long Range.
**Möjligen 700 Nm via Feature On Demand (OTA), dock ej fastställt.

Laddar som EV6

Precis som exempelvis lillebror EV6 är EV9 byggd på elbilsplattformen E-GMP och nyttjar självklart också 800V-tekniken vid snabbladdning. Siffrorna är dock inte putsade ytterligare utan maxeffekten ligger kvar på cirka 240 kW säger Kia. Vilket är en utmärkt siffra – men Volvo EX90 höjer då ett finger och påpekar att den maximala DC-siffran där är 10 kW högre, trots 400V-teknik. Kia EV9 RWD Long Range med 19-tumshjul (20 och 21 tum finns också) uppges teoretiskt sett kunna ladda 239 km på en kvart.

Förkonditionering av högvoltsbatteriet via bilens navigator ingår.

Med finessen vehicle-to-load (V2L), tvåvägsladdning, kan EV9 med maxeffekten 3,6 kW dela med sig av sin ström till en extern apparat – praktiskt när elgrillen/elscootern/RC-bilen ska laddas ute till fält. Laddkontakten sitter placerad höger bak på bilen.

Håller koll med lidar

Kia EV9 ska ha ljusradar, lidar. Bilen på pressfotona verkar till synes också sakna utrustningen, som borde i sitta i taket.

Kia planerar för att – beroende på marknad och lagstiftning – låta EV9:s Highway Driving Pilot nå autonom körning nivå tre. Den nivån innebär att bilen kan hantera körningen fullt ut, men att föraren måste vara beredd på att ta över. Bilen är för att klara detta utrustad med femton sensorer varav två med lidarteknik som tillsammans kan skannar av 360 grader runt bilen.

En mängd förarassistanssystem ryms inom det Kia kallar Advanced Driver Assistance System (ADAS). Däribland också en självparkeringsfunktion att använda även när man står utanför bilen.

Många stolskonfigurationer

Emblemet i ratten kan lysa!

Kia EV9 tillverkas som sex- eller sjusitsig och med några olika stolskonfigurationer på den andra raden. Stolarna längst fram är vad Kia kallar ”Relaxation-stolar” som man kan luta sig tillbaka bekvämt i medan man väntar på att laddningen ska bli färdig. Dito lutningsbara stolar kan man om så önskas också fås på den andra raden. Alternativt erbjuds två svängbara stolar där passagerarna kan svänga bakåt 180 grader och samtala med dem på tredje raden. Eller så vill man ha sin bil sjusitsig och väljer en tresitsig mittenrad.

Gott om plats är det säkert, axelavståndet är 3 100 mm – alltså hela 115 mm längre än hos konkurrenten från Volvo.

Kia har en plan att nå koldioxidneutralitet 2045 med EV9 säger man sig nått en nivå till i satsningen på mer biomaterial och hållbara material i tillverkningen. Det handlar exempelvis om användandet av majs, sockerrör och naturliga oljor – och en ökad mängd återvunnet material.

Fysisk världspremiär gör EV9 på Seoul Mobility Show kring den sista mars, följt av New York International Auto Show i början på april. Produktionen startar den 1 augusti.

De svenska priserna är inte fastställda ännu.

Annons
Annons
Rulla till toppen