Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder

Nu är den äntligen officiell: Volvo Cars helelektriska ersättare till den framgångsrika storsuven XC90. Nya EX90 är en rejäl elbil med plats för sju.

Annons
Annons

Den skulle heta Embla men Volvos toppar ändrade sig i sista stund. Elbilen som ska ersätta framgångsrika Volvo XC90 fick i stället det snarlika namnet EX90.

Bilen bygger likt nyligen lanserade Polestar 3 på plattformen SPA2 och mycket är därmed snarlikt mellan de två modellerna. Volvo EX90 är dock tänkt att vara mindre sportig men längre och desto rymligare än Polestar 3, med en rakare taklinje som ger utrymme för en tredje stolsrad.

Räckvidd och laddning

Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder
Volvo EX90 mäter över 5 meter (5 037 mm) på längden, med ett axelavstånd på knappt 3 meter (2 985 mm). Den är 84 mm längre än nuvarande XC90.

Batteripaketet i Volvo EX90 är på 111 kWh brutto och 107 kWh netto precis som Polestar 3. Det ger EX90 en WLTP-räckvidd på 58–58,5 mil beroende på variant, jämfört med 56–61 mil i Polestaren.

Volvo EX90 kan snabbladdas med en maximal effekt på 250 kW. Då ska det ta ”under” 30 minuter att ladda bilen 10–80 procent. Omvänt ska det ta 10 minuter att ladda nog med elektroner för 18 mils körning.

Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder
Volvo EX90 har stöd för ”Plug & Charge”, vilket gör det möjligt att betala för publika laddpunkter direkt i bilens infotainmentsystem.

Vid långsammare hemmaladdning medger bilens trefas ombordladdare en AC-effekt på som mest 11 kW med en 16 ampere huvudsäkring. Då tar det 11 timmar att ladda batteriet fullt.

Volvo EX90 har också dubbelriktad laddning, eller Vehicle-to-Grid eller V2G, och kan användas som strömkälla för hemmet om man har en laddbox som stöjder tekniken. Maxeffekten är 11 kW. Volvo EX90 kan också ladda en annan elbil eller driva andra förbrukare. V2G-tekniken kan i framtiden göra det möjligt för bilen att stötta elnätet vid effekttoppar.

Prestanda och dragvikt

Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder
Luftfjädring är tillval för Volvo EX90 och denna sänker markfrigången från 21,5 till 20,5 centimeter.

Volvo EX90 är fyrhjulsdriven med en synkron elmotor med permanentmagnet per drivande hjulaxel.

Grundmodellen EX90 Twin Motor har en systemeffekt på 300 kW (408 hk) och 770 newtonmeter, vilket låter bilen accelerera 0–100 km/h på 5,9 sekunder.

Värstingen Volvo EX90 Twin Motor Performance har sedan 380 kW (510 hk) och 910 newtonmeter vilket låter den avverka 0–100 km/h på 4,9 sekunder.

Toppfarten är begränsad till 180 km/h oavsett modellvariant precis som alla Volvos andra modeller varit sedan årsmodell 2021 för att öka trafiksäkerheten.

Dragvikten anges till 2 200 kg med bromsad släpvagn för båda de presenterade modellvarianterna.

Säkerhet – ”en osynlig sköld”

Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder
Volvo Cars vd Jim Rowan tryckte hårt på säkerheten under presentationen av EX90 i Kungsträdgården i Stockholm.

Säkerhet är som känt ett fokus för Volvo och EX90 bjuder på flera nyheter på denna front.

Över 30 sensorer inkluderande en ljusradar (lidar) från tillverkaren Luminar i taket med en räckvidd på 250 meter även i bäckmörker fungerar som ”en osynlig sköld av säkerhet”, enligt Volvo Cars vd Jim Rowan. Allt styrs av ett antal datorer från leverantören Nvidia och systemet kan ”se” i 360 grader runt bilen.

På insidan kan en algoritmstyrd interiörradar med två kameror även upptäcka trötthet, distraktion och fylla hos föraren. Systemet kan dessutom larma om exempelvis ett barn eller husdjur glöms i bilen en varm dag, en funktion tillverkaren framhåller som livräddande.

Interiör med återvunna material

 
Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder
Ullstolar är tillval i Volvo EX90. I standardutförandet är de klädda i det nya blandmaterial Nordico.

På insidan används återvunna material, bland annat det nyutvecklade materialet Nordico som består av återvunna PET-flaskor och biobaserat material från skogar i Sverige och Finland.

Totalt ska det gå åt 48 kilo återvunnen plast och biomaterial i varje Volvo EX90, som i övrigt också består av 15 procent återvunnet stål och cirka 25 procent återvunnen aluminium.

Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder
Bagageutrymmet rymmer 655 liter i den femsitsiga varianten.
Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder
En så kallad ”frunk” finns också. Den rymmer 34 liter.

Infotainment från Google med rejält ljudsystem

Infotainmentsystemet i Volvo EX90 ser bekant ut för den som kört en nyare Volvo och har flera Google-appar installerade, exempelvis navigationen Maps. Det rör sig dock om något nytt under skalet finns en del datorspelsteknik.

 
Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder
Infotainmentsystemets skärm mäter 14,5 tum och röstigenkänningen lyssnar till tilltalet ”Hej Google!”.

”Genom att kombinera den avancerade datorkraften Qualcomm Technologies Snapdragon-kupéplattformar med visualiseringskapaciteten hos Unreal Engine, 3D-verktyget som har utvecklats av Epic Games och som är motorn i några av världens populäraste speltitlar, för att ge dig blixtsnabba beräkningar och högkvalitativ grafik på displayerna i bilen och head-up displayen”, skriver Volvo Cars i sitt pressmaterial.

Bilen har också en 5G-anslutning som standard vilket lär rappa på vidare trådlösa appinstalltioner och uppdateringar ordentligt.

Ljudsystemet går inte heller av för hackor och värstingalternativet från Bowers & Wilkins har totalt 25 högtalare inkluderande några i nackstöden ”för ett uppslukande ljud”. För första gången i en Volvo finns också stöd för bioljudsystemet Dolby Atmos som ger en förhöjd surround-upplevelse.

Pris och lansering – upp till 1,5 års leveranstid

 
Volvo EX90 officiell – fakta, pris och bilder
Den som beställer en Volvo EX90 kommer att få vänta ett bra tag på att få sin bil.

Försäljningen Volvo EX90 har redan dragit igång i dag, den 9 november. I Sverige kostar bilen från 1 085 000 kronor, eller 14 995 per månad för ett abonnemang med en årlig körsträcka på 1 000 mil där bland annat service, underhåll, försäkring och vinterdäck ingår.

 

Volvo EX90 är därmed dyrare än sitt sportigare syskon Polestar 3, som börjar på 970 000 kronor.

Enligt Volvo Cars onlinebutik är leveranstiden för en Volvo EX90 i skrivande stund, drygt en timme efter lanseringen, 16–18 månader.

Alrik: 6 bästa och sämsta med Volvo EX90

Redan nästa år ska vi får se nästa elbil från Volvo Cars: den mindre suven EX30 som bygger på Geelys Sustainable Experience Architecture (SEA)-plattform likt nyligen lanserade Smart #1. Tanken är att Volvo ska släppa en elbil om året nu fram till 2030, då man ska ha nått sitt mål att bli ett helt elektriskt premiummärke.

Volvo EX30 väntas bli mycket billigare än EX90, och troligtvis även dagens Volvo XC40 Recharge som tidigare som billigast börjat på runt 500 000 kronor i Sverige.

 

Fakta: Volvo EX90 jämfört med Polestar 3

  EX90 Twin EX90 Twin Perf. Polestar 3 P3 Performance
Kontantpris 1 085 000 kr 1 139 000 kr 970 000 kr 1 040 000 kr
Effekt 408 hk 517 hk 489 hk 517 hk
Vridmoment 770 Nm 910 Nm 840 Nm 910 Nm
0–100 km/h 5,9 sek 4,9 sek 5 sek 4,7 sek
Räckvidd WLTP 58,5 mil 58 mil 61 mil 56 mil
Förbrukning, WLTP 20,9 kWh/100 km 21,1 kWh/100 km 20,1 kWh/100 km 23,1 kWh/100 km
Batteri, netto 107 kWh 107 kWh 107 kWh 107 kWh
DC-laddning 250 kW 250 kW 250 kW 250 kW
Laddning 10–80 %
30 min 30 min 30 min 30 min
Tjänstevikt 2 818 kg i.u. 2 670 kg 2 584 kg
Längd
5 037 mm 5 037 mm 4 900 mm 4 900 mm
Axelavstånd
2 985 mm 2 985 mm 2 985 mm 2 985 mm
Höjd
1 747 mm 1 747 mm 1 614 mm 1 614 mm
Bagagevolym (fram/bak) 34/655 liter 34/655 liter 32/484 liter 32/484 liter

 

Annons
Annons
Rulla till toppen