Då stoppar Volvo prutet i Sverige

Volvo ska gå över till agentmodellen. Sverigechefen: ”Ryktet om Volvohandelns död är väldigt överdrivet.”
Annons

Volvo Cars tappar i Sverige och blev i mars omkörda av Tesla i nyregistrerings-toppen. Från att ha haft en femtedel av marknaden är Volvos marknadsandel nere på knappt 15 procent i Sverige hittills i år. Det beror dock inte på vikande efterfrågan, enligt Sverigechefen.

– Vi tappar i registreringar, men inte på orderingång. De låga registreringarna nu beror på att vi haft utmaningar i vår leverantörskedja som har lett till långa leveranstider. Vi får ut inte ut bilar i takt med våra ordrar, säger Jessica Span, vd för Volvo Car Sverige i en intervju med Dagens Industri.

Går över till agentmodellen

Nästa år ska det vara slutprutat hos Volvo i Sverige, berättar Jessica Span i intervjun. Då ska nämligen tillverkaren gå över från att ha traditionella återförsäljare till den så kallade agentmodellen med fasta priser.

– Vi måste ta svåra beslut nu för något som kommer längre fram. Direktförsäljning är ett sätt att komma åt den sömlösa kundupplevelsen till en lägre kostnad, säger Jessica Span till DI.

Volvo tar därmed rygg på flera tillverkare som de senaste åren gått över till modellen, som funkar bättre för onlineförsäljning. Mercedes gjorde ändringen redan 2019 i Sverige som blev försöksland. Sedan dess har även Volkswagengruppen, BMW och Nissan meddelat att man ska gå över till att ha agenter, som inte äger bilarna de säljer.

Annons
Annons
Rulla till toppen