SUV-trenden raderar miljövinsten med elbilar

Trots att försäljningen av elbilar ökar minskar inte utsläppen av koldioxiden. Det visar en rapport till FN:s klimatmöte COP28.
Annons

Det säljs allt fler elbilar – något som borde ge en positiv effekt på koldioxidutsläppen. Att det inte blivit så beror på att biltillverkarna även säljer allt större och tyngre avgasbilar. På tio år har andelen sålda suvar ökat från 15 till 41 procent.

Det framgår av en ny rapport från Greenpeace med namnet ”Big Cars – Bigger Crisis” som presenteras inför FN:s klimatmöte COP28 i Dubai.

Greenpeace har studerat fem av de största bilkoncernerna: Toyota/Lexus, Volkswagen-gruppen och Hyundai-Kia, GM och Stellantis. Gemensamt har försäljningen av suvar ökat med 150 procent de senaste tio åren. För Volkswagen-gruppen är den siffran 270 procent.

Konsekvensen är ökade koldioxidutsläpp i atmosfären med 38,5 miljoner ton – något som inte den ökade elbilsförsäljningen helt kan kompensera för. I rapporten framgår också att suvarna står för en tredjedel av den ökade förbrukningen av olja under förra året.

Greenpeace är också kritiska till att många nya elbilar är så stora att tunga, dels för att de orsakar mer utsläpp vid tillverkningen, dels för att de förbrukar mer energi under körning än bilar med lägre vikt och luftmotstånd.

Rapporten ger fyra förslag till politikerna vid COP28 i Dubai och bilindustrin:
– Öka skrotningen av bilar med förbränningsmotorer
– Minska CO2-utsläppen genom att göra bilarna mindre
– Investera i och används CO2-neutralt stål
– Ge stöd alternativa ägandeformer, som bilpooler

7 seglivade myter om suvar: Vi reder ut begreppen
Billigaste och snålaste suvarna – enligt ägarna
Ny forskning: Elbilar ger sämre luft
Annons
Annons
Rulla till toppen