Studie: Så snabbt går elbilen med miljövinst

Är det verkligen en miljövinst att skrota fullt fungerande avgasbilar för att skaffa en elbil? Ja, i de flesta fall, slår tyska forskare fast.
Annons

Det går åt betydligt med energi för att tillverka en elbil än en bil med förbränningsmotor – något som leder till högre utsläpp av koldioxid. Exakt hur stora utsläppen blir beror på elmixen i landet där bilen tillverkas.

Trots detta är det bättre för klimatet att skrota avgasbilarna innan deras tekniska livslängd är slut. Det slår forskare vid det tyska institutet för energi- och miljöforskning Heidelberg (Ifeu) fast i en ny studie som visar att en ny elbil sparar närmare hälften av utsläppen av växthusgaser under sin livstid jämfört med en ny bil med förbränningsmotor.

Elbilen gör miljövinst efter 3 000 mil i Sverige

Enligt studien gör en elbil i Golf-klassen en miljövinst efter 6 000 mil med tysk elmix. Laddas bilen i stället i Sverige där vi har högre andel förnybar energi går elbilen med miljövinst redan efter 3 000 mil.

Siffrorna stämmer inte helt med tyska VDI som kommit fram till att brytpunkten är 9 000 mil med tysk elmix och 6 500 mil med svensk.

Entusiastbilar behöver inte skrotas

Forskarna i Heidelberg framhåller ett undantag. Entusiastfordon bör inte skrotas eftersom de körs mindre än 300 mil om året och har därför en mycket liten miljöpåperkan.

Vad tycker du?

Bör fler avgasbilar skrotas? Dags att införa en högre skrotningspremie för bilar som kört över 15 000 mil? Skriv vad du tycker i kommentarsfältet.

Annons
Annons
Rulla till toppen