Euro NCAP:s nya säkerhetskrav slår mot Tesla

Det kommer att vara krav på vissa fysiska knappar och reglage för att få fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester framöver.
Annons

Att ta bort fysiska knappar och spakar spar pengar och förenklar den visuella upplevelsen av förarmiljön, men är en säkerhetsrisk då blicken tvingas till en skärm, anser Euro NCAP.

– Överanvändningen av pekskärmar är ett problem i hela branschen och nästan alla biltillverkare flyttar nyckelfunktioner till en centralt placerad pekskärm. Det kräver att förarna tar ögonen från vägen vilket ökar risken för olyckor som beror på ouppmärksamhet, säger Matthew Avery, chef för Euro NCAP:s strategiska utveckling, till Ars Technica.

Ingen blinkerspak eller fysisk knapp för varningsljus – det kan komma att straffa sig för Tesla. Foto: Tesla

Det bilmärke som gått i bräschen med denna utveckling är Tesla där nästan allt styrs från pekskärmen och flera modeller saknar blinkersspak. Eftersom Tesla varit mycket framgångsrika och lönsamma tar andra biltillverkare efter, bland annat Volvo som inte har några förarinstrument förutom den centrala bildskärmen i nya Volvo EX30.

Från och med 2026 kommer bilar utan viktiga knappar och reglage att få lägre säkerhetsbetyg av Europ NCAP (European New Car Assessment Programme). Några av de knappar och reglage som de vill se är för blinkers, varningsljus, vindrutetorkare, signalhorn och SOS-funktioner (eCall).

Genom åren har Euro NCAP:s betygsättning påverkat bilindustrin. Att lansera en ny bil som inte når upp till fem stjärnor anses av många som ett misslyckande. Därför är det troligt att biltillverkarna även framöver kommer att anpassa sig efter Euro NCAP:s krav.

– Nya Euro NCAP-tester som är planerade 2026 kommer att uppmuntra tillverkare att använda separata, fysiska kontroller för grundläggande funktioner på ett intuitivt sätt, vilket begränsar tiden då ögonen är borta från vägen och därför främjar säkrare körning, säger Matthew Avery på Euro NCAP till Ars Technica.

Tesla Model Y slår rekord hos Euro NCAP – säkraste som någonsin testats
Annons
Annons
Rulla till toppen