Efter 45 år har en era kommit till sitt slut. Sedan 1979 har Volvo erbjudit bilar med dieselmotorer. Först ut var Volvo 244 GL D6 med en sexcylindrig motor från Volkswagen.
Under många år stod dieselbilarna för en liten del av försäljningen med taxi som vanlig kundgrupp. Men under åren 2012 – 2016 dominerade dieselmotorerma och stod för över hälften av försäljningen, de flesta såldes i Europa.
Volvo kan inte uppge hur många dieselbilar som de sålt sedan 1979 utan kan bara få fram statistik från 1991. Summan blir då 9 miljoner dieselbilar.
Den sista Volvon tillverkad med en dieselmotor blev en Volvo XC90 med en fyrcylindrig tvålitersmotor. Motorfamiljen kallas VEA och introducerades 2013. Detta var den andra dieselmotorn som Volvo själva konstruerat och tillverkat. Den första kom 2001 och var femcylindrig.
Volvo brukar spara de sist tillverkade modellerna och även denna går till den egna samlingen.
Även bensinmotorns dagar är räknade. Från 2030 blir det bara elbilar.
– Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer. De genererar mindre buller, mindre vibrationer, lägre servicekostnader för våra kunder och nollutsläpp, säger Jim Rowan, vd på Volvo Cars.
Det innebär att Volvo inte längre lägger några pengar på utveckling av förbränningsmotorer.
– Vi är helt fokuserade på att skapa en bred portfölj av förstklassiga, helt elektriska bilar som levererar allt som våra kunder förväntar sig av en Volvo – och är en viktig del av vårt svar på klimatförändringarna, säger Jim Rowan.