Siktet sägs vara inställt på Tesla Model 3 och prislappen ligger enligt kinesisk media på samma nivå, motsvarande runt 450 000 kronor. Men vad sägs om dessa finesser:
Ultralågt luftmotstånd
cW 0,19 mot Tesla Model 3:s 0,208. Visst, Lightyear 0 ska ha cW 0,175, men 0,19 är extremt bra och Aion Hyper GT är som sagt ingen ultradyr bil och den ska börja säljas redan i oktober i år.
Otroligt snabb laddning
Aion tillverkas av GAC Motors och startades 2008, som en egen avdelning under Gac Group – Guangzhou Automobile Group som grundades redan 1958 och är ett helstatligt kinesiskt företag. I fjol sålde man hela 2,4 miljoner bilar och exporterade till 28 länder, framförallt till Sydamerika och arabvärlden. Man har flera samarbetsprojekt med bland andra Toyota, Honda och Mitsubishi – där ligger de stora volymerna – samt bygger bussar med BYD. 43 procent av Gac:s egna bilar sålda i Kina var laddbara.
Nå, efter denna korta företagshistoriska utsvävning kommer vi till snabbladdningen. I Kina har Gac börjat bygga upp ett nät av 480 kW-laddare som ska se till att Aion Hyper GT ska ladda 0–80 procent på åtta minuter! Laddarna är på 880 volt och 560 ampere. 2025 ska man enligt plan ha byggt 2 000 sådana laddstationer i Kina.
Batteribyten
Likt sina landsmän Nio satsar också GAC Motors och Aion på batteribytarstationer, vad man nu ska ha dessa till med den ultrasnabba laddningen kan man fråga sig. Men byte av batteristorlek kan vara en anledning.
Grafenbatterier
Enligt uppgift ska bilen likt suven Aion V utrustas med så kallade grafenbatterier. Dessa ska tåla extremt snabb laddning utan att livslängden ska påverkas. Batterierna är tillverkade av ark med rent kol som är enbart en atom högt, som staplas på varandra. Jämfört med aluminium är vikten fem gånger lägre.
Den längre livslängden ska dessutom betyda att mängden råvaror som behövs för batterier ska minska. Därtill ska de tåla högre arbetstemperaturer, alltså kräva mindre kylning.
Men om detta verkligen är sant, att bilen får denna typ av batterier har vi inga säkra källor på, och det nämndes inget om detta vid pressvisningen.
Vidare data om bilen låter vänta på sig men man är stolta över att vara den första elbilen utan luftintag i fronten. Skulle det behövas kylning öppnar sig ett blad och luften kan smita in. Räckvidden är inte kommunicerad, och inte heller batteristorlek, men det kommer både en tvåhjulsdrivet version med 335 hk (0–100 km på 4 sekunder) samt en prestandaversion med fyrhjulsdrift.
Designen av bilen ska för övrigt ha hämtat inspiration från en vattendroppe på ett knivblad formad av vinden. För självkörningsfunktionaliteten har bilen tre lidarradar, en på taket och två på sidorna – vilket man jämför med Volvo EX90:s enda på taket. Därtill kommer en mängd andra radar- och kameror vilket får Teslas bilar att verka påvert utrustade.
Företaget har öppnat ett designcentrum i Milano och har en utvecklingsavdelning i Kalifornien, för att ta del av andra kulturer. På pressvisningen var man också noga med att säga att människa och maskin ska leva i en symbios med varandra, alltså ha ett nära förhållande. Hur är även det ännu oklart, men bilen ska förmodligen få någon form av artificiell intelligens.
Huruvida Aion Hyper GT är ämnad för export utanför Kina vet vi inte heller, men med tanke på att företaget ska bli världsledande när det gäller intelligenta elbilar och har visat upp sig på bilsalonger i USA under ett flertal år är det inte ett orimligt antagande.