Audi delar mer detaljer om Q4 e-tron – "rymlig som en Q7"

Audis Volkswagen ID.4-syskon närmar sig produktion. Nu delar märket med sig av fler detaljer om den kommande instegselbilen.

Audi delar mer detaljer om Q4 e-tron – "rymlig som en Q7"
Audi vill inte visa oss Q4 e-trons utsida okamouflerad ännu. Insidan är däremot en annan femma.

Redan ifjol skulle vi ha fått se den färdiga versionen av Audi Q4 e-tron. Men, som så mycket annat år 2020 blev allt inte riktigt som det var tänkt.

Nu ska däremot Audis andra eldrivna suv efter e-tron snart vara produktionsredo. Därför har tillverkaren nu släppt lite fler intressanta detaljer om sin första bil på Volkswagens MEB-plattform som delas med bland annat Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq.

"Rymlig som en Q7"

Elbilar byggda på skräddarsydda plattformar som MEB brukar kunna skryta om att vara "mindre på utsidan, större på insidan" och så gör även Audi med Q4 e-tron. Enligt en talesperson ska bilen vara lika rymlig på insidan som den betydligt större förbränningsmodellen Q7.

Interiören ska gå att få med läderklädsel och ett urval av trä, aluminium och plastinlägg som tillval. Det går också att välja en blandning av konstläder och ett mikrofibermaterial som kallas Dinamica. Det består till 45 procent av återvunna textiler och plast från exempelvis PET-flaskor.

Något mindre bagage än ID.4

Bagageutrymmet är stort men per VDA-siffran faktiskt något mindre än i Volkswagen ID.4: 520 liter med stolarna uppfällda, jämfört med 543 i ID.4. Den bakre stolsraden har 40/20/40-fällning och fäller man den helt ska det finnas som mest 1.490 VDA-liter med utrymme (i ID.4 är den siffran 1.526 liter).

Audi har inte visat några bilder på vad som döljer sig under bilens "huv". Men med tanke på att Volkswagen ID.4 saknar frunk kan vi nog vänta oss att även Audi Q4 e-tron gör det.

Mycket (bekant) teknik

Så kallad AR-teknik, "augmented reality" eller förstärkt verklighet som det översätts, blir allt vanligare att se i nya bilar. Audi Q4 e-tron får samma system som vi tidigare sett i syskonet Volkswagen ID.4.

Systemet är i grunden en vanlig head-up display som kan projicera bilder på vindrutan på ett sådant vis att de lurar ögat att tro att de svävar i vägbanan. Det används framförallt för att projicera färdinstruktioner från navigationen

 

Audi har nöjt sig med att ge Q4 e-tron "endast" en pekstyrd infotainmentskärm, till skillnad från storebror e-tron som har två. I standardutförandet mäter den 10,1 tum. Som tillval finns sedan en (för Audi) rekordstor 11,6-tumsskärm.

Om du till skillnad från vårt testlag tycker om e-trons udda tillval virtuella backspeglar så kommer Q4 e-tron tyvärr besvika: den går endast att få med traditionella speglar.

Lär komma till hösten

Audi Q4 e-tron ska inom kort ha officiell premiär. De första kundleveranserna är sedan väntade till någon gång senare i år, förmodligen till hösten om produktionslinorna på Volkswagenfabriken i Zwickau där bilen ska byggas får fortsätta ostört.

Enligt tidigare uppgifter kan vi vänta oss ett urval av bakhjulsdrivna och fyrhjuldrivna drivlinor. Den piggaste med dubbla motorer ska ha en systemeffekt på 306 hästkrafter och 460 newtonmeter. Batteripaketet är på 82 kWh och räckvidden ska ligga på runt 45 (fyrhjulsdrift) eller 50 (bakhjulsdrift) mil.

Lite senare ska också en Sportback-version med slankare taklinje ha premiär.

Audi Q4 e-tron låter riktigt lovande!
Ja
210
8
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.