Laddhybriden Passat GTE är populär som tjänstebil och här görs en noggrann genomgång av allt som är nytt.
Av: Pär Brandt
Publicerad: 2019-02-08 Uppdaterad: 2019-06-11
Annons
Sverige är en av Volkswagens viktigaste marknader för Passat, som länge varit en riktig storsäljare. Snart är det dags för en uppgraderad version av den åttonde generationen Passat, som kom 2014, med massor av nya funktioner och finesser.
Men vi får vänta tills september innan lanseringen drar igång i Sverige, strax efter Tyskland. Några svenska priser finns inte ännu, men som vi kan se i den informativa filmen nedan väntas inga större prispålägg, jämfört med föregående versioner. Uppgraderade VW Passat går att beställa från och med maj.
För de som har tjänstebil är förmånsvärdet och framför allt driftkostnaderna låga för laddhybriden Passat GTE. Den modellen har dock varit slutsåld sedan hösten 2018.
Det enda som möjligtvis kan dämpa tjänstebilsbilisternas frustration är att den uppgraderade Passat GTE, som kommer efter ett års väntan, får ett större batteripaket (13 kWh mot tidigare 9,9) och en längre elektrisk räckvidd (cirka 70 kilometer mot 50, enligt gamla NEDC).
Men det är förstås inte bara GTE som uppgraderas, den ansiktslyfta Passat har fått många fler förbättringar. I filmen nedan från Autogefühl, som sker på engelska, gör man en mycket noggrann genomgång av alla tekniska nyheter och nya funktioner. Perfekt vägledning för de som tänker byta till en ny Passat i höst. Givetvis kommer vi på auto motor & sport att testa ansiktslyfta VW Passat, och den första rapporten kommer 17 juni.
Annons
Annons
Prenumerant? Efter 3 april behöver du uppdatera ditt konto. Läs mer här.