Nya elbilsbatteriet: 100 mil i Tesla Model 3 – till halva priset

"Tillverkarna måste sluta bygga dieslar omedelbart", säger chefen för Nikola Motors som står bakom batteritekniken.
Annons

Det är inte bara i bilvärlden som tillverkarna satsar på eldrift. Även lastbilarna elektrifieras på olika sätt – det utvecklas just nu elvägar, batterilastbilar och vätgaslastbilar för att sänka utsläppen.

Amerikanska Nikola Motor har tidigare riktat in sig helt på vätgasdrivna lastbilar, men på sistone har företaget också hävdat att batteridrivna lastbilar kan vara bättre i vissa fall. 

”Vi kommer slå dieseldrivna lastbilar i alla kategorier”, har Nikolachefen Trevor Milton tidigare sagt.

”Ett genombrott”

På tisdagen kom beskedet att Nikola nått ett ”genombrott” när det gäller batteriteknik som kommer ge betydligt längre räckvidd än i dagens fordon, utan att öka vikten. Och planen är att de nya batterierna ska användas i vanliga elbilar, inte bara lastbilar.

”Vi löste det ingen annan kunde lösa. Det är dags för tillverkarna att sluta bygga dieslar omedelbart”, säger Trevor Milton.

Den här typen av uttalanden kommer med jämna mellanrum från olika uppstickare och Nikola hävdar att räckvidden fördubblas, men exakt vad de jämför med är oklart. Nikola vill inte säga särskilt mycket specifikt om tekniken ännu och den har heller inte bekräftats av någon tredje part. Allt ska enligt Nikola avslöjas på deras eget event om ett år. 

Men det hindrar inte marknaden från att reagera. Aktiekursen för det svenska företaget Powercell, som utvecklar vätgasteknik, föll kraftigt efter Nikolas besked, skriver Dagens Industri. Powercells aktie har nu hämtat sig en aning på börsen.

Nya elbilsbatteriet: 100 mil i Tesla Model 3 – till halva priset
Dubbel räckvidd till halva priset, hävdar Nikolachefen Trevor Milton.

Sätts i produktion nästa år

Det vi trots allt får veta är att det ska handla om ”världens mest energitäta batteri” som ska kunna lagra mer energi i cellerna än ett vanligt litiumjonbatteri. Batteriet ska också vara säkrare än vanliga litiumjonbatterier med lägre brandrisk, och lätta att återvinna. Planen är att introducera batterierna i Nikolas lastbilar sent 2020 och nå full produktionskapacitet 2021.

”Vi snackar mer än 100 mils räckvidd i en Tesla Model 3. Vi snackar 50 procent lägre kostnad än ett litiumjonbatteri”, säger Trevor Milton.

Nikolas plan är att det nya batteriet ska delas med andra tillverkare, även konkurrenter, för att snabba på omställningen – så länge de bidrar till det konsortium som Nikola sätter upp. 

Trevor Milton vill inte berätta exakt varifrån tekniken kommer.

”Vi hämtade den från en professor som jobbat med en i över ett årtionde”, säger han.

Vid sidan av Nikolas utspel jobbar biltillverkarna på nästa generation elbilsbatterier. Det handlar framför allt om så kallade solid state-batterier, som bland andra Porsche, BMW och Toyota just nu forskar kring. Solid state-batterier kommer innebära längre räckvidd jämfört med ett lika stort litiumjonbatteri och lägre brandrisk.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen