När coronakrisen slog till på allvar tog nybilsförsäljningen en hård smäll. Detsamma hände med försäljningen av begagnade bilar. Det stod dock snabbt klart att begagnatmarknaden skulle få ett uppsving. Under andra kvartalet 2020 slog begbilsförsäljningen rekord när det såldes över 350.000 begagnade bilar i Sverige.
Men det tar inte stopp där. Istället har den höga efterfrågan inte bara gjort att priserna bibehållit en hög nivå, utan också fortsatt öka. Under perioden juli till december ökade priserna med 9,1 procent, visar statistik från Kvdbil.
Totalt ökade priserna på begbilar med 12,8 procent sett över hela 2020, och man kan anta att det kommer fortsätta att öka även in i 2021.
– Jag tror coronapandemin kommer fortsätta driva efterfrågan på begagnade bilar, men kanske inte lika mycket som vi sett hittills. När restriktionerna lättas och fler börjar åka kollektivt kan eventuellt köptrycket minska. Samtidigt tror jag många redan vant sig med att ha bil och fått helt andra behov än tidigare, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Det finns också andra faktorer som kan gynna begagnatmarknaden. Den första april i år höjs fordonsskatten (lite förenklat) ytterligare med 25 kronor per gram koldioxid över 90 g/km.
– Andra triggers som kan ge prisökningar är den slopade förmånsrabatten för miljöbilar, förstärkt bonus malus som träder i kraft den 1 april och en återhämtning i exporten, fortsätter Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Sedan bonus-malus infördes i juli 2018 har begpriserna stigit med totalt 27,1 procent.
Prisökning på begagnade bilar
Prisförändring (%) | jan-juni 2020 | juli-dec 2020 | 2020 | Sedan bonus malus, juli 2018 |
Totalt | +3,4 | +9,1 | +12,8 | +27,1 |
Bensin | +5,8 | +8,2 | +14,5 | +36,6 |
Diesel | +2,1 | +8,4 | +10,7 | +24,7 |
Källa: Bilpriser. Prisutvecklingen beräknas genom rullande 5-månadersvärden.