Alrik: Panik i miljöbilsbygget

"Jag har sagt det många gånger: Politik är för viktigt för att spelas på volley. Utan långsiktighet blir det skit och nya halvdana panikbeslut ett efter ett."

Detta är ledaren ur auto motor & sport nummer 21/2021


När det fattas sju miljarder på kontot kan vem som helst få panik. Då bör man ta sig en rejäl funderare på vad man håller på med och lägga upp en långsiktig plan – inte skjuta några illa siktade skott från höften och tänka att där fick de så de teg, och kanske ta tag i de verkligen problemen lite senare …

Tyvärr ser den svenska bilpolitiken ut just så.

Bonus-malusprojektets ekonomi har havererat fullständigt och nu kommer det feltänkta och otillräckliga beslut som styr fel miljömässigt, drabbar enskilda, och inte ens löser grundproblemet: svenska folket köper för många elbilar.

Jag raljerar givetvis! 

Regeringen har verkligen lyckats driva på omställningen till elektrifierat och det ska de ha all heder av. Sverige är tvåa i världen när det gäller andel laddbara bilar – efter Norge.

Bonus-malusstrategin är alltså helt rätt: Gör det billigare att göra rätt till dess industrin har ställt om. Driv utvecklingen.

Men sedan har vi det här med detaljerna.

1) Varför kan man inte räkna rätt på hur stora bonusutbetalningarna ska bli? Den matematiken är inte så svår att göra.

Enligt Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta lär det behövas 6–8 miljarder under nästa år, men den summan finns inte i stadsbudgeten. De bilar som levereras idag kommer dessutom att gå på 2022 års budget. Man skjuter problemen framför sig, som man alltid gjort med bonusutbetalningarna. 

"Regeringens räddning skulle vara en gigantisk komponentbrist som fullständigt raserar nybilsförsäljningen", säger Ronny Svensson, med en lagom dos ironi i rösten. 

2) Varför ska bilköparna riskera att bli utan sin bonus? Förutom att pengarna dröjer, kanske mer än ett halvår, finns en ganska stor risk att man aldrig får sin bonus. Säljer man bilen, registrerar om den efter exempelvis ett dragkroksmontage eller byter försäkringsbolag finns risken att bonusen försvinner.  Bilen är alltså "låst" och räknar man på ränteutgifter på 70 000 kronor betyder det 170 kronor i månaden – som bilägaren måste betala för att få sin bonus. Byter du jobb och bilen registreras om – är pengarna också borta.

3) Att elbilar som kostar över 700 000 inte ska få bonus är rimligt. Men är det okej med bara tre månaders framförhållning och vad betyder det i detalj? Förslaget som ligger säger att bonusen försvinner den 1/1 2022. I dagsläget är det stor risk att bilar blir försenade – och kalkylen slås sönder och för en privatperson är 70 000 kronor rätt mycket pengar. Sedan återstår frågorna om det är listpriset som gäller, eller fakturapriset, eller det förmånsgrundande priset? Det är stora skillnader. Vet regeringen själva hur de tänker?

4) Laddhybrider kommer att få max 20 000 kronor i bonus från den 1/6, vilket är bra eftersom det är elbilarna som ska prioriteras. Men regeringen missar totalt att den stora delen av laddhybriderna är förmånsbilar och där spelar bonusen snudd på ingen roll. Tjänstebilister som inte vill/orkar/kan gå över till elbil kommer att köra vidare med laddhybrider. Varför styr de nya reglerna för tjänstebilar så lite mot elbilar?

5) Regeringen har tagit till sig Skatteverkets förslag om att förmånsvärdet ska grundas på bilens pris – och det är riktigt bra. Men exakt hur ska det se ut, vad gäller?

Alla de här frågorna borde inte finnas och de visar på vilken usel framförhållning regeringen har. Volvos reaktion är bevis nog på att det går fort och lite fel. Tror någon att det var välplanerat när Volvo två dagar efter regeringens utspel hux flux berättade att man kommer med laddhybrider som ska gå sju–nio mil, och alltså få bonus? Det dåliga signalvärdet att alla deras laddhybrider skulle missa bonusen var för stort. Men priserna var inte klara och vi vet ännu inte när leveranserna börjar.

Hade Volvo haft en plan hade man inte lånat ut en bil av modellår 2022 med den gamla tekniken några veckor tidigare, och man hade definitivt haft ut en uppdaterad bil detta år – men så blir det inte.

Panikbeslut föder panikåtgårder som ingen tjänar på – förutom statskassan?

Jag har sagt det många gånger: Politik är för viktigt för att spelas på volley. Utan långsiktighet blir det skit och nya halvdana panikbeslut ett efter ett.

Enligt Ronny Svensson finns det inte den minsta utredning eller ett endaste förslag hos Regeringskansliet – som föregick det senaste utspelet. 

Ronny Svensson sammanfattar den förda politiken rätt kärnfullt, och jag håller med:
"Någon jävla ordning får det vara på en regering."