Ny rapport: Självkörande bilar kan skapa trafikkaos dygnet runt

Ny rapport: Självkörande bilar kan skapa trafikkaos dygnet runt
Audi är en av många biltillverkare som utvecklar autonoma bilar.

Få stora biljättar tvivlar på att självkörande bilar kommer spela en viktig roll i framtiden. Om bilköparna nu börjar svika och många av dem på allvar funderar på att gå med i en bilpool – i framtiden med självkörande bilar – minskar efterfrågan på nya bilar snabbt.

Men det senaste året har de självkörande bilarna tappat lite momentum, verkar det som. Enligt en chef på Ford kommer autonoma fordon bara hålla i fyra år, vilket inte låter särskilt klimatsmart, och Volvochefen Håkan Samuelsson har erkänt att tekniken kring självkörande bilar är "mer utmanande än vi trodde".

Ett av de främsta argumenten för självkörande bilar är att de kan minska risken för kö och trafikstockning i storstäderna. Om bilarna är uppkopplade och pratar med varandra och trafikljusen i närheten kan de köras betydligt effektivare än om en mänsklig förare satt bakom ratten.

Trafikstockning dygnet runt

Men nu ifrågasätts även det argumentet i en rapport från Transport & Environment. "Förarlösa bilar kan skapa kökaos och trafikstockningar dygnet runt i Europas städer", står det bland annat.

Den främsta anledningen är att förarlösa bilar kan bli så billiga att använda att de hotar kollektivtrafiken. Om en självkörande bil är bekvämare och nästan lika billig som bussen eller tunnelbanan kommer fler välja bilen. Då behövs fler självkörande bilar på vägarna och kökaoset är ett faktum.

Läs också: Volvochefen om självkörande bilar: "Mer utmanande än vi trodde"

Det finns också risk för att självkörande bilar cirkulerar i städerna i jakt på parkeringsplatser, eller att någon skickar iväg en självkörande bil på ett ärende för att till exempel hämta upp någon på andra sidan stan. Då går den helt tom åt ena hållet och bidrar till trafikstockningar.

"Automatisering, elektrifiering och delning är tre revolutioner som kan omvandla sättet vi rör oss på"

Enligt den här studien finns risk att självkörande bilar ökar trafiken i europeiska städer med mellan 50 och 150 procent till 2050. I så fall blir det kö dygnet runt. Och de närmaste åren kommer även många självkörande bilar drivas av förbränningsmotorer – inte elmotorer – vilket ökar utsläppen.

"Automatisering, elektrifiering och delning är tre revolutioner som kan omvandla sättet vi rör oss på. Men om det är något bra för miljön och levnadsstandarden i våra städer är helt upp till valen som regeringar, kommuner och borgmästare gör", säger Yoann Le Petit på T&E.

 
Jag ser fram emot helt självkörande bilar.
80
157