Som auto motor & sport tidigare rapporterat chockhöjde laddnätverket Ionity sina priser den 31 januari från 80 kronor per laddning till 8,70 kronor per kWh. Det har inneburit att priset för en hel laddning gått upp med flera hundra kronor, beroende på hur stort batteri bilen som laddas har.
Enligt en uträkning gjord av Vi Bilägare kostar nu en bil med 30 kWh stort batteri 261 kronor och en 60 kWh kostar 522 kronor – vilket skulle kunna göra det dyrare att köra på el än diesel om man inte laddar mycket hemmavid.
Nu har Mercedes, som är en av flera delägare i Ionity, gått ut med ett medlemspris för Mercedesägare som har Mercedes Me Charge kort: 3,10 kr/kWh. Mercedes EQC med sitt 80 kWh batteri kostar då 248 kr att ladda fullt. Medlemskap går att lägga till som ett paket till elsuven EQC och kostar 1.099 kr för ett år.
Sedan tidigare erbjuder även Audi också ett medlemspris: 3,30 kr/kWh. Det priset gäller bara de som betalar 199 kr i månaden för den högre nivån Transit. Bindningstiden är 1 år och innebär en årskostnad på 2.388 kr – betydligt mer än Mercedes. Dessutom har Audis elsuv e-tron ett rejält 95 kWh batteri vilket gör att en fulladdning kostar 313,50 kr. Trots det är laddpriset långt ifrån Ionitys nya standardtaxa – med det kostar e-tron 826,50 kr att ladda fullt.
BMW ChargeNow finns idag i flera central- och västeuropeiska länder, bland dem hemlandet i Tyskland där medlemmar betalar 0,28 euro/kWh för Ionity-laddning. Medlemsavgiften När tjänsten kommer till Sverige är inte klart men vi kan vänta oss att det sammanfaller med lanseringen av elsuven iX3 senare i år.
Porsche Charging Services är inte heller tillgängligt ännu i Sverige men enligt en talesperson siktar märket på att lansera det i samband med att Porsche Taycan lanseras 14 mars. Enligt samma talesperson är priserna inte färdigförhandlade än men auto motor & sport har tagit del av en prislista från Porsche Cars Great Britain där priset i Sverige är 3,45 kr/kWh. Med största batteripaketet på 93,4 kWh kostar då full laddning 322,23 kr.
Övriga märken som är delägare i Ionity är Ford, Volkswagen samt sedan 2019 Hyundai Motor Group där även Kia ingår. När auto motor & sport tar kontakt med märkena bekräftar både Ford och Volkswagen att medlemstjänster är på gång. Enligt Volkswagen kommer de lansera sin WeCharge-tjänst samtidigt som elfolkbilen ID.3. Ford, som ska lansera elsuven Mustang Mach E i slutet av året, uppger till ams att de kommer gå ut ”senare i år” med priser. Kia pekar på att moderbolaget bara nyligen gått med i nätverket och att inga detaljer är klara.
Se hela listan på märkenas Ionity-priser:
Märke |
Tjänst |
Ionity-pris |
Medlemskostnad |
Mercedes-Benz |
Mercedes Me Charge |
3,10 kr/kWh |
1.099 kr/år (91,58 kr/mån) |
Audi |
Audi e-tron Charging Service – Transit |
3,30 kr/kWh |
199 kr/mån, 12 mån bindningstid (2.388 kr/år) |
BMW |
ChargeNow |
0,28 eur/kWh (Tyskland, m. fl.) |
9,50 eur/mån (Tyskland, m. fl.) |
Porsche |
Porsche Charging Services |
3,45 kr/kWh1 |
Ingår i köpet av Taycan |
Volkswagen |
WeCharge |
Ej fastställt/8,70 kr/kWh |
Ej fastställt |
Ford |
– |
Ej fastställt/8,70 kr/kWh |
Ej fastställt |
Hyundai/Kia |
– |
Ej fastställt/8,70 kr/kWh |
Ej fastställt |
1) Pris i Sverige enligt uppgifter från Porsche i Storbritannien. Porsche Charging Services finns inte tillgängligt i Sverige ännu och priset kan komma att ändras.