Rapport: Toyota och Nissan kommer kräva Storbritannien på ersättning för avtalslöst brexit

De båda japanska tillverkarna har fabriker i landet och kan därmed drabbas av tullar nästa år om inget handelsavtal sluts med EU. Samtidigt går brexitförhandlingarna nu in i en intensivare fas med bara några veckor kvar till EU:s dölinje.

Rapport: Toyota och Nissan kommer kräva Storbritannien på ersättning för avtalslöst brexit
Toyota Corollor och Suzuki Swacar som byggts på Toyotas fabrik i Burnaston, England, kan drabbas av EU-tullar nästa år.

Toyota och Nissan begär nu att Storbritanniens regering ska stå för kostnaden av de tullar som införs om landet inte kan sluta ett frihandelsavtal med EU, rapporterar den japanska dagstidningen Nikkei som hänvisar till "chefer" på de båda företagen.

Storbritannien, som formellt lämnade EU i januari, befinner sig just nu i en övergångsperiod och omfattas fortfarande inte av tullar vid handel med EU-medlemsländer. Den perioden upphör dock nästa år vilket kan innebära att brittiskt tillverkade personbilar beläggs med en importtull på 10 procent. Idag omfattas bland annat bilar som tillverkats i USA av samma avgift.

Flera bilmärken har idag fabriker i Storbritannien. Förutom Nissan och Toyota tillverkar även BMW, Jaguar Land Rover och Honda bilar för huvudsakligen den europeiska marknaden i landet. Honda gick dock ut i början av 2019 med att deras fabrik i Swindon kommer läggas ner 2021.

Nissan och Toyota har stora intressen i landet. Nissans bilfabrik i Sunderland i nordöstra England är landets största. På Sunderland-fabriken tillverkar Nissan modellerna QashqaiJuke och elbilen Leaf. Toyota tillverkar både Corolla och syskonmodellen Suzuki Swace på sin fabrik i Burnaston i centrala England. Dessutom tillverkar Toyota förbränningsmotorer på en fabrik i Wales.

Kostnaden för bilindustrisektorn vid en "hård" brexit, det vill säga en utan avtal, beräknas bli 110 miljarder euro (ca 1,2 biljon kronor) i förlorad handel. Detta enligt ett uttalande som signerats av en rad olika industriorganisationer, däribland den europeiska biltillverkaroganisationen ACEA.

Den brittiska branschorganisationen Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) beräknar dessutom att EU:s tullar kan kosta biltillverkarna ytterligare 4,5 miljarder pund (ca 52 miljarder kronor) om året.

EU har satt sista oktober som tidsfrist för att hinna godkänna ett eventuellt handels- och samarbetsavtal med Storbritannien. Annars blir det en hård brexit. Storbritanniens premiärminister Boris Johnson har å sin sida satt det kommande EU-toppmötet 15 oktober som tidsfrist för att se om det är möjligt att nå en överenskommelse.

I fredags slutfördes en nionde förhandlingsrunda mellan de två parterna. Efteråt slog båda fast i ett gemensamt uttalande att ett "betydande gap" återstår för att kunna nå en överenskommelse. Därför ska de nu ha instruerat sina respektive chefsförhandlare att "arbeta intensivt" för att försöka överkomma åsiktsskillnaderna.

 
Jag tror att biltillverkarna kommer stanna kvar i Storbritannien.
12
102
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.