I juli registrerades det 16.778 nya personbilar i Sverige, en minskning med 26,2 procent jämfört med samma månad förra året då marknaden precis hade börjat återhämta sig från pandemins verkningar.
– I juli bröts den starka återhämtning som vi sett varje månad under det första halvåret, säger Jessica Alenius, vice vd för Bil Sweden, om de egna siffrorna i ett uttalande.
Hittills i år har nyregistreringarna av personbilar ökat. Under januari–juli ökade de med 28 procent jämfört med samma period ifjol. Jessica Alenius framhåller dock att nyregistreringarna fortfarande ligger en knapp procent under nivån januari–juli 2019.
– Styrmedelsförändringarna tillsammans med negativa effekter av coronapandemin leder till en mycket ryckig fordonsmarknad under innevarande år, säger Jessica Alenius i uttalandet
Förändringarna som det refereras till är dels den ändring av bonus/malus-systemet som trädde i kraft 1 april. Då sänktes bland annat bonusen för laddhybrider samtidigt som den för elbilar höjdes. Vad som lär ha påverkat juli i synnerhet är dock den den höjning av förmånsvärdena på tjänstebilar som från 1 juli gjort dem dyrare i skatten för de flesta tjänstebilister.
Även laddbart bromsar in
Det kan ha påverkat försäljningen av laddbara bilar. Totalt registrerades 2.535 nya elbilar i juli, jämfört med 1.303 samma månad ifjol – en ökning med hela 94,6 procent. Samtidigt minskade antalet laddhybrider som registrerades med 30,1 procent.
Sammanlagt innebar det att andelen laddbara bilar som registrerades blev 39,7 procent i juli, en minskning med nära 6 procentenheter jämfört med juli 2020. Hittills i år har annars andelen laddbara bilar ökat månad för månad – i juni var den 49,4 procent – men nu har den trenden alltså vänt.
Under det första halvåret 2021 var annars andelen laddbara personbilar som nyregistrerades i Sverige 40 procent, högst i hela EU (där snittet är 15 procent) och tillräckligt för en tredjeplats inom Schengenområdet bakom Island (44,3 procent) och Norge (82,7 procent).
74 procent av alla nya laddbara bilar som registrerades i juni, innan förmånshöjningen, registrerades på företag. I juli var andelen 47 procent. ”En betydande andel av dessa utgörs av förmånsbilar”, säger Jessica Alenius.
– Det är från och med nu, det andra halvåret, som vi kommer kunna se de reella effekterna av årets styrmedelsförändringar i nyregistreringarna. Vi bedömer att dessa förändringar kommer att leda till att omställningstakten mot elektrifiering bromsas upp. Det är därmed viktigt att tempot i laddinfrastrukturutbyggnaden ökar och att vi inför effektiva styrmedel, fortsätter hon.
Modelltoppen: Personbilar i juli 2021
Märke/Modell | Nyregistreringar |
Kia Ceed | 845 |
Kia Niro | 827 |
Volvo S/V60 | 548 |
Toyota Corolla | 500 |
Volvo XC40 | 464 |
Volvo XC60 | 460 |
Toyota Rav 4 | 431 |
Volkswagen Tiguan | 382 |
Volkswagen Golf | 379 |
Toyota Yaris | 359 |
Modelltoppen: Laddbara personbilar i juli 2021
Märke/Modell | Typ | Nyregistreringar |
Kia e-Niro | Elbil | 587 |
Kia Ceed SW PHEV | Laddhybrid | 549 |
Kia Xceed PHEV | Laddhybrid | 219 |
Volkswagen ID.3 | Elbil | 206 |
Volkswagen Passat GTE | Laddhybrid | 196 |
Kia Niro PHEV | Laddhybrid | 183 |
Volvo XC60 Recharge | Laddhybrid | 181 |
Ford Mustang Mach-E | Elbil | 177 |
Volkswagen ID.4 | Elbil | 176 |
Toyota Rav 4 PHEV | Laddhybrid | 170 |