GAC Aion visar 480 kW ultrasnabbladdare – laddar 0–80 procent på 8 minuter

Kinesiska GAC Aion visade nyligen att deras elsuv V med grafenbatterier kan snabbladdas extremt fort. Nu lanserar man en egen ultrasnabbladdare som ska göra det möjligt i praktiken.
Annons

Kinesiska GAC Motors elbilsmärke Aion visade nyligen upp en uppdaterad version av sin suvmodell V med grafenbatterier. De nya batterierna ska tåla extremt höga laddeffekter utan att offra någon livslängd, enligt tillverkaren.

Under en demonstration laddades den uppdaterade modellen med en faktor om 6C, eller sex gånger batteriets kapacitet, något som möjlliggör en laddtid 0–80 procent på endast 8 minuter och 30–80 procent på 5 minuter.

Det är förstås bara möjligt ”ute i verkligheten” där laddinfrastrukturen medger det. Här i Europa är det idag laddnätverket Ionity som kan skryta med att ha marknadens kraftfullaste snabbladdare. Men inte ens med Ionitys 350 kW ”ultrasnabbladdare” från svensk-schweiziska ABB är en så pass rask laddtid uppnåelig idag.

Snarare krävs det en laddare med en maxeffekt på hela 480 kW, och just en sådan har nu GAC Aion visat upp, rapporterar sajten CnEVPost. Den heter passande nog A480 och uppnår sin effekt vid en spänning på 880 volt. Den maximala strömstyrka är på 560 ampere.

Företaget meddelar även att de nu ska bygga 2.000 stationer med A480-laddare i Kina fram till 2025. Den första sägs redan stå färdig i hemstaden Guangzhou (GAC står för Guangzhou Automobile Group Co.).

GAC Motors är ingen ny spelare på bilmarknaden (företaget införlivades 2007) och man tillverkar idag över 2 miljoner bilar om året. Man har dock till skillnad från inhemska konkurrenter som SAIC (MG, Maxus, med flera), DFSKXpeng och Nio ännu inte kommunicerat några planer att ge sig in på den europeiska marknaden.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen