Alrik: Är XC90-nyheten farlig för Volvo?

Varför slår inte Volvo på stora trumman och berättar nästa XC90 inte kommer som laddhybrid utan bara blir ren elbil?
Annons

Detta är en analyserande kommentar av nyheten att kommande Volvo XC90 blir enbart elektrisk.


Frågan är givetvis varför Volvo inte går ut med den har fantastiska nyheten med buller och brak – till fromma för den kommande börsnoteringen?

”Nya Volvo XC90 blir enbart eldriven!”

Fler förslag på pressutskick: ”Volvo satsar enbart på elbilar – skippar laddhybrider!”

”Volvo snabbar på elektrifieringen”, ”Volvo är snart ett elbilsföretag”, ”Volvo tar ledningen i elbilsracet”, ”Volvo …

Nu vet vi varför Volvo förra året berättade att XC90 blivit ett år försenad. De ville kunna hävda att nästa att nästa XC90 byggs på en renodlad elbilsplattform.

Ett kryptiskt meddelande på Linkedin från Volvos utvecklingschef Henrik Green bekräftar att SPA2-plattformen görs om från blandplattform till att bara användas för elbilar i 60- och 90-serien.

Volvo har redan lagt ner miljarder på den nya plattformen och laddhybriddrivlinan. Att dra i nödbromsen så att en kostsam försening uppstår är modigt. Samtidigt hade det antagligen kostat mer att satsa på teknik som inte känns modern. Det kan vara förödande för imagen – och aktiekursen.

Som alla vet och Volvo också säger, är en blandplattformbil en kompromiss. Men trots att Volvo lägger ner laddhybridplanerna för nästa XC90 och lägger ett extra år på större elbilsfokus, är de ändå begränsade av att nästa XC90 byggd på en blandbilsplattform.

Det är först i tredje generationens elbil, som kommer efter SPA2 i mitten av 2020-talet, som Volvo fullt ut kan dra nytta av elektrifieringens fördelar, exempelvis med större kupéutrymme.

Är det därför de inte vågar slå på stora trumman med elbilsplanerna för nästa XC90? Att de ändrade planerna avslöjar en pinsam sanning om Volvos tidigare felsatsning …

 
Alrik: Är XC90-nyheten farlig för Volvo?
Först i mitten av 2020-talet kommer Volvo med en elbil på en renodlad elbilsplattform.

Personligen tror jag att det här – att enbart utveckla eldrivna nya bilar – är ett riktigt smart budskap eftersom Volvo är ett nischföretag som kan leva på en begränsad del av marknaden. Tar vi VW som ett annat exempel blir det svårare för dem att enbart ha elbilar, eftersom man säljer så många bilar på marknader där elektrifieringen går långsamt.

Förmodligen sneglar också Volvo på Teslas vinst per bil, som tillhör de högsta i branschen och närmar sig Porsches nivåer. Varför skulle inte Volvo snabbare än utlovat (2030) bli ett renodlat elbilsföretag – om vinsterna också blir större?

Annons
Annons
Rulla till toppen