Rysslands invasion av sitt grannland Ukraina har fått allvarliga konsekvenser för flera europeiska biltillverkare. Detta eftersom flera importerar kabelhärvor från fabriker i västra Ukraina, som tvingats stänga eller dra ned på produktionen på grund av kriget.
Under mars månad har märken som Porsche, BMW och Volkswagen tvingats helt eller delvis stoppa tillverkningen på flera av sina fabriker. Den nya bristen på kabelhärvor har förvärrat det redan ansträngda läget för bilindustrin, som sedan tidigare brottas med komponentsbrist på grund av pandemin.
Nu tvingas Porsche återigen bromsa sin produktion. Flera arbetsskift har strukits på märkets fabriken i Zuffenhausen och Leipzig i Tyskland, rapporterar Automotive News. En talesperson för märket ska ha bekräftat att fabrikerna arbetar med reducerad kapacitet denna vecka.
– Vi kommer att kontinuerligt utvärdera situationen under de kommande dagarna och veckorna, ska talespersonen ha sagt till publikationen.
Väntetiderna kan därför bli extra långa för de som beställt exemplar av Porsches elbil Taycan eller förbränningsmodellerna Panamera och Macan. Samtidigt ska produktionen av sportbilarna 911 och 718 rulla på som planerat, skriver Automotive News.
Tidigare denna månad pausades även produktionen av Taycan och Macan helt under några dagar.
Volkswagen ID.5 försenas
Porsche är långt ifrån ensamma med sina problem. Även koncernkamraterna Volkswagen har drabbats hårt och fabriken i Zwickau, där flera av koncernens MEB-plattformsbaserade elbilar byggs, har fått hålla stängt i flera dagar.
Förra veckan meddelade man därför att lanseringen av Volkswagen ID.5 skjuts upp en månad till början av maj.
Kabelhärvan i en modern bil är idag i snitt 5 kilometer lång. De kabelhärvetillverkare som har fabriker i Ukraina ska alla vara på väg att flytta produktionen till andra fabriker, men det tar tid.
Förutom Porsche och Volkswagen har även BMW, Mercedes och Ford tvingats minska sin produktion på grund av kabelhärvebrist.