BMW: Fula bilar säljer bättre

Kontrovers engagerar och säljer – BMW ska fortsätta att vara bilvärldens designmässiga nättroll, menar vd Oliver Zipse som tycker att moderna bilar är för lika varannan till utseendet.
Annons

Inte minst de ikoniska njurarna har vuxit till sig rejält genom åren och på flera av BMW:s senaste alster fullkomligt dominerar den tvådelade ”grillen” frontpartiet. Den på V8-laddhybriden XM liknade nyligen ams art director Anders Ljung med ”stora LED-upplysta mjölktänder” som ”gör ingen glad”.

Inte heller den tidigare BMW-designern Frank Stephenson, som brukar kommentera bildesign på sin Youtube-kanal, var nådig i sin sågning av BMW XM. Han ville dock också veta ”exakt vad fan som pågår hos BMW och varför deras senaste designer har varit så brutala och så omskakande.”

Nu har vi svaret. Att skapa designkontroverser är numera en del av BMW:s plan, menar vd Oliver Zipse som citeras av den australiensiska sajten Carsales.

– Självklart är det en plan, annars skulle vi inte göra det, ska BMW-chefen ha sagt under ett rundabordssamtal med journalister i samband med den nordamerikanska lanseringen av den nya 7 serien och dess elektriska modell i7.

”Kontrovers skapar habegär”

– Om du vill ändra design kommer varje steg mot framtiden som ses som nytt vara kontroversiellt per automatik. Det finns ingen framtidsorienterad design utan kontrovers, ska Zipse ha fortsatt och medgett:
– Det är det som knepet: att ha kontrovers och resultatet är ’jag vill ha den’ och ’jag gillar den’. Förstås är det planen.

Bilarna som BMW:s designers ritar upp måste nu vara kontroversiella redan i det tidiga designstadiet, menar Zipse. Allt annat är ett misstag, enligt honom.

BMW: Fula bilar säljer bättre
Laddhybridsuven BMW XM:s design har skapat stor kontrovers, men ”nästan alla älskar den”, menar Oliver Zipse.

– Från kontroversen får du engagemang. Du får folk att tänka om det och om alternativ, ska BMW-chefen ha sagt vid rundabordssamtalet.

Andra biltillverkares modeller är inte fula, men de ser för lika ut nuförtiden, tycker Oliver Zipse.

– De är aerodynamiskt strömlinjeformade, det finns inga fula bilar längre. De är inte bra, men de är inte fula bilar. De ser väldigt lika ut.

”Designfloppen” blev storsäljare och gratis PR

BMW: Fula bilar säljer bättre
Amerikanen Chris Bangle, BMW:s designchef 1999–2009, var absolut kontroversiell. Det vill märket nu också vara.

Lärdomen BMW har tagit verkar komma från 2001, noterar Car Sales. Då skapade tillverkaren stor kontrovers i lyxbilsvärlden när man släppte den fjärde generationen (E65) av 7-serien.

Trots, eller kanske tack vare, uppståndelsen och kritiken blev bilen en framgång: 343 073 exemplar såldes jämfört med föregångarens (E38) 310 000.

Att bilpressen än idag talar om E65-generationen och dess polariserande ”Bangle-rumpa” får också ses som en framgång. Kontroversen kring bilen skapade stor uppmärksamhet kring BMW och slutsatsen verkar ha varit att den var helt till godo.

Fler grillkontroverser från det Bayerska motorverket är nu att vänta.

BMW: Fula bilar säljer bättre
När den Chris Bangle-ritade E65-generationen av BMW 7-serien lanserades år 2001 var kontroversen stor – men i slutändan slog modellen försäljningsrekord.
BMW: Fula bilar säljer bättre
Andra tider: Chris Bangle presenterar generation fem (F01) av 7-serien på Röda torget i Moskva 2008.
Annons
Annons
Rulla till toppen