Direktrapport från 100-milaracet! Stockholm – Göteborg tur och retur

Testlaget kör 100 mil med fyra nya elbilar på kortast lagliga tid. Vi får en direktrapport från de fyra förarna.
Annons

Förra vintern körde vi 75 mil i vinterkylan. Nu blir det i stället 100 mil, men på större vägar och i mildare väder. Tre av de fyra bilarna är nya som tävlingsdeltagare.

Reglerna är enkla. Förarna ska köra från redaktionen i Solna via vissa punkter i Jönköping, Göteborg och Örebro. Först i mål vinner. Det är tillåtet att köra långsamt, men inte snabbare än anvisad hastighet. Alla måste göra ett stopp på 40 minuter.

När vi ringer upp förarna har alla passerat Göteborg och är på väg mot Mariestad där alla planerat in laddstopp.

Direktrapport från 100-milaracet! Stockholm – Göteborg tur och retur
En glad chefredaktör kör Hyundais snabbladdade elbil Ioniq 5. Men vinner han?

Chefredaktör Alrik Söderlind kör Hyundai Ioniq 5.

Hur går det för dig?

– Det går bra, eller det vet jag egentligen inte, men inget strul i alla fall.

Hur har laddningarna gått?

– Jag har bara behövt ladda en gång hittills. Enligt navigatorn skulle vi inte nå fram till Ionity i Mariestad, men den lyckades räkna ut en väg så att vi sparade in de 10 km som behöves.

– Nu är frågan om jag ska satsa på att ladda fullt i Mariestad, eller om jag ska satsa på två snabbstopp. Det går ju långsamt att ladda när man fyller det sista i batteriet.

Hur är bilen? 

– Bilen är jättebekväm, men kanske lite törstig. Den officella räckvidden är 50 mil, men i motorvägshastighet kom vi bara 29 mil, och då är det inte vinterväder. Det märks också att bilen drar mer när det regnar.


Testlagets reporter Elias Medelberg kör Nissan Ariya, en helt ny bekantskap.

Hur går det för dig?

– Går rätt bra, tror jag. Navigatorn påstår att jag inte ska nå fram till laddaren i Mariestad, men det tror jag nog ska gå. 

Hur har laddningarna gått? 

– Kom in en minut före Volkswagen ID.5 till laddaren i Jönköping. Där laddade vi nästan precis lika snabbt. Nu ligger jag några hundra meter bakom ID.5. Tajt race, men jag tror att ID.5 drar ifrån mig efter Mariestad.

Hur är bilen? 

– Inte dum alls. Riktigt trevlig och komfortabel. Det är bara navigatorn som inte är perfekt för sånt här.


Testchef Mikael Johnsson kör Volkswagen ID.5. 

Hur går det för dig?

– Farligt att säga hur det går, men vet ju inte hur går för de andra. Inget strul. 

Hur har laddningarna gått?

– Jag är nöjd med min första laddning i Jönköping. Kom dit med 7 procent kvar. Nöjd med att jag ignorerade att navigatorn ville att jag skulle köra in vid Gränna och ladda.

– Jag har 64 km kvar till Mariestad, och 68 km kvar på mätaren, så jag är lite rädd att det inte ska stämma. Har precis slagit av på takten och kör i 85 km/h i stället för 100.

– Nu funderar jag på hur länge jag ska ladda i Mariestad. Behövs ändå ett stopp till innan jag är framme. ID.5 ger en hög och jämn laddkurva, så det får jag väga in.

Hur är bilen? 

– Det verkar som Volkswagen förbättrat navigatorn. Bilen är bekväm och jag har haft nytta av massage-funktionen i stolen. Det märks tydligt att den här bilen inte har den adaptiva fjädringen, men på motorväg gör det inget.


Direktrapport från 100-milaracet! Stockholm – Göteborg tur och retur
Ensamt för Teslaföraren i Mariestad.

Redaktionschef John Argelander kör Tesla Model Y Long Range AWD.

Hur går det för dig? 

– Det går jättefint, förutom att jag fick stanna en kvart norr om Göteborg där det pågick ett vägbygge. Inte så kul att stå stilla på vischan när det mörknar. Nu vill jag bara hem.

Hur har laddningarna gått? 

– Jag litar helt på att Teslas navigering planerar rutten optimalt. Men eftersom vi skulle ha ett 40 minuters matstopp gick det inte att lägga in hela rutten direkt. Bilen säger att jag ska ha 5 procents räckvidd kvar när jag kommer till Solna.

Hur är bilen? 

– Det vet ju du, du har ju kört den tidigare. Rymlig och snål, men lite stötig.

Annons
Annons
Rulla till toppen