– A-traktorn är ju ursprungligen en traktor som är ett fordon som har använts i jordbruket men också används för ungdomars mobilitet. Lagstiftningen har helt enkelt inte hängt med. Nu täpper vi till det hålet, säger Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister till Sveriges Radio.
På uppdrag av den tidigare regeringen har Transportstyrelsen sett över regelverket för A-traktorer. Vid dagens regeringssammanträde beslutade regeringen att gå vidare med flera av förslagen från Transportstyrelsen genom att ändra trafikförordningen-
Från och med den 31 augusti måste den som åker i en A-traktor använda bilbälte. Den som bryter mot kravet kan dömas till böter.
– Att ha bälte i vilket motorfordon som helst borde vara en självklarhet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Nya regler för antalet passagerare i en A-traktor
Trots att baksätet inte får användas är det vanligt med många passagerare i en A-traktor. Det är en olycksrisk och därför beslutar regeringen att det får bara åka en passagerare per sittplats.
– Vi har sett fler problem med att det sitter flera personer i samma säte. och nu begränsas det till en person per säte, säger Andreas Carlsson.
Regeringen har också förtydligat regelverket om 30 km/h som maxhastighet för A-traktorer. Dagens regler säger bara att ”en A-traktor inte får vara konstruerad för att kunna köras i mer än 30 kilometer i timmen”.
45 km/h och körkort
Framöver kan maxhastigheten komma att ändras till 45 km/h. Det föreslår EU-kommissionen. I samband med den ändringen blir det krav på B1-körkort för att köra A-traktor.
Sedan tidigare har infrastrukturminister Andreas Carlson meddelat att det ska införas ett krav på att A-traktorer ska ha vinterdäck, enligt samma regelverk som gäller för personbilar.